Az Alsó-ausztriai Zöldek adtak először hangot felismerésüknek és elégedetlenségüknek: a tartomány kötöttpályás vonalainak kapacitását a bécsi történések határozzák meg. Bécs pedig az várost körülvevő agglomeráció szempontjából erős palacknyak-effektusokat mutat. A Zöldek tartományi szóvivője, Helga Krismer most bejelentette, hogy pártja négy projektet kíván nyilvános vitára bocsátani, később pedig a megvalósíthatósági tanulmányt is szeretnék elkészíttetni. A négy projekt a Hofburg-alagút, a Nordost-Bypass, a Vororte-Wien West 45 und Südost-Bypass.

A Hofburg-alagút koncepciója (képek forrása: www.noe.gruene.at)

A Hofburg-alagút a Franz Josefs Bahnhoftól vezetne a Hauptbahnhofig, a Zöldek egyelőre 500 millió eurós megvalósítási költséggel számolnak, és rögtön mellé is rakják az egyéb számokat: a Waldviertel-autópálya például ötmilliárdba kerülne, tehát a kalkulált projektár tízszeresébe (Ez a közelebbről még meg nem határozott nyomvonalú, de sejtetésekben újra és újra előkerülő autópálya az ország északi határa mentén, Linz és Brünn között épülne meg – valamikor).

A Nordost-Bypass, azaz az északkeleti elkerülő kiépítése azt jelentené, hogy a Duna-csatornát keresztező Ostbahnbrücke kapacitását növelnék, ezáltal Wolkersdorf, illetve Gänserndorf felé növelhető lenne a vonatsűrűség.

Vorortelinie másképp, Meidling felé

A Vororte-Wien West 45 keretében az északnyugati elővárosokon át vezető vasútvonal, az úgynevezett Vorortelinie déli végpontját helyeznék át Meidlingbe, a vonal déli végének „visszafordításával” valószínűleg az utasigényeket jobban kielégítő hálózati megoldáshoz lehetne jutni a jelenlegi hütteldorfi végállomás helyett.

A Südost-Bypass, a Bécstől délkeletre húzódó meglévő vasútvonalakat értékelné át. Két új gerincvonal keletkezne a meglévő infrastruktúra, az Aspangbahn és a Badner Bahn más szemléletű alkalmazásával: az A-vonal Badent kötné össze Aachaun át az Oberlaa-i U1-végállomással, a B-vonal Mödlingtől Schwechatig haladna, szintén Aachau érintésével.

Új vonalak Bécs délkeleti előterében

A Zöldek szóvivője hangsúlyozta, hogy a vártnál súlyosabb klímahelyzet miatt a közösségi közlekedést illetően az eddigieknél nagyvonalúbb tervekre és cselekvésre van szükség, különösen Bécs délkeleti előterében kell az autóhasználat valódi alternatíváit megteremteni. Ebben óriási szerepe van a a tartomány belső, Bécsen át megvalósítható kapcsolatainak. A már tervezett projektek közül a Zöldek szerint fel kell gyorsítani a második kelet–nyugati S-Bahn-törzsvonal építését, mert Gänserndorf nagyon dinamikusan fejlődik. Ki kell építeni a második vágányt Stockerau és Hollabrunn között, valamint a Südbahnon Mödlingig, és sűríteni kell a Badener Bahn járatait.

Szép tervek, bárcsak Budapesten ennek tizede egyáltalán szóba kerülhetne valaha!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!