Szajol és Püspökladány között cseréli a vasúti alépítményt az Eurailpool óriásgépe. A regényes nevű PM 1000 URM önmagában csak 270 méter, de a hozzá csatolt, a működéséhez szükséges szállítóvagonokkal együtt több mint egy kilométer hosszú. Az új aljzatot 500 méter hosszan csillekocsik szállítják, ezeket 3 portáldaru szállítja a gépsor megfelelő helyére. Azért három, mert így a darunak nem kell mind az 500 métert megtenni minden egyes csere alkalmával, így a csillecsere ideje harmadannyi, mintha egy daruval dolgoznának.

A géplánc 53 tengelyéből 16 hajtott, ezek viszik át a vágányokra a dízelmotorok 5450 lóerejét. A gép óránként 140 méter alépítményt képes kicserélni, ezalatt 700 liter olajat fogyaszt – ismertette az ihóval a gép működését Dudás István, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. projektvezetője. Az alépítményt úgy cseréli ki, hogy közben a levegőben tartja a síneket, ennek is köszönhető, hogy nagyon gyorsan halad, naponta akár egy kilométert is tud haladni. A gyorsaságnak azonban ára van: a működtetése nem olcsóbb, mint a hagyományos technológiáké. Mégis sok vasúttársaság használja a német-osztrák tulajdonban álló gépet, mert csak rövid ideig kell kizári a felújítandó vágányokat a forgalomból.

A munkamenet végén irányba, szintbe és magasságba állítják a pályát <br> Kattintásra nyíló képgalériánkban bemutatjuk a gépsor működését<br />(a szerző felvételei)

A Szajol és Püspökladány közötti pályaszakasz felújítását várhatóan 2015-re fejezik be, idén valószínűleg Kisújszállásig jut el a géplánc. A teljes költség 161 milliárd forint, ezt részben EU támogatással, a Közlekedés Operatív Program keretében finanszírozzák. A szakasz újjáépítésére két szakaszban írtak ki pályázatot, a Szajol-Kisújszállás szakaszt a Swietelsky Vasúttechnika által vezetett konzorcium nyert el, míg a Kisújszállás-Püspökladány közötti szakaszt egy Közgép-vezette konzorcium építheti.