A hídépítés helyszínén tavaly december óta folyik a munka. A kisebb előkészítő munkálatokat követően elkészültek a szükséges kábelkiváltások, az újonnan épülő hídszerkezethez igazodó felsővezetéktartó oszlopok, valamint éjszakai vágányzár mellett épül az új cölöpalapozás. A Duna medrében található pilléreket, valamint a pesti oldali hídfőt csak kis mértékben kell átalakítani az új hídszerkezetek fogadására.

Kattintson a hídelemekre! Galéria nyílik! (fotók: NIF)

A híd acélszerkezetű elemeit Révkomáromban és a lengyelországi Będzinben gyártják, a korrózióvédő bevonatokat Magyarországon kapják meg. A hídelemeket a csepeli előszerelő területen hozzávetőlegesen húsz méter hosszúságú szerelési egységgé hegesztik össze. Itt történik a híd végleges, teleszürke színre történő festése is. A szerelési egységek később bárkára kerülnek, ahol hozzávetőlegesen nyolcvan méter hosszúságú úsztatási egységgé állítják össze őket. Ezt követően a hidat a helyszínre úsztatják, átemelik emelőbárkákra, majd várhatóan 2020. harmadik és negyedik negyedévében a helyére emelik.

Három szerelési egység már készen várja, hogy megkapja végleges színét, a negyedik szerelési egység összeállítás alatt van. A munkálatok ideje alatt közúti forgalomkorlátozásokra kell számítani a hídfők környezetében mind a pesti, mind a budai oldalon. A pesti oldalon a Laczkovich utca híd alatti szakaszát teljes keresztmetszetben, a budai oldalon pedig a Dombóvári út híd alatti szakaszát egy sáv szélességben zárták le.

A beruházás célja a Budapest–Hegyeshalom vasútvonalon lévő Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítése. A híd felszerkezetei mára leromlottak, fő tartószerkezetük komolyan károsodott. Tekintettel a híd kulcsfontosságú, a nemzetközi és hazai vasúti forgalomban betöltött – más hídon nem pótolható szerepére –, az átépítés nem oldható meg a vonatforgalom teljes kizárásával. A meglévő felszerkezetek elbontása és az új felszerkezetek építése ezért csak egy harmadik, a mai vasúti hidak és a Rákóczi híd között megvalósuló új felszerkezet előzetes megépítését követően történhet meg. Ez a műszaki megoldás teszi lehetővé, hogy a kivitelezés ideje alatt a vasúti forgalom két vágányon folyamatosan üzemeljen. Az új felszerkezet a meglévő pillérek felhasználásával létesül.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság beruházásában valósul meg. A kivitelezést a Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Korlátolt Felelősségű Társaság végzi nettó 35 milliárd 921 millió 393 ezer 827 forint értékben.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!