Még az ősszel munkába áll a német kancellár új különgépe, és mintha ez és a magyarországi megoldás valamiféle azonos trendet tükrözne, Angela Merkel is egy használt repülőgépet kap, erősen átalakítva persze, utazási céljaira. (Azzal a különbséggel, hogy noha ezt a gépet is az illető ország légiereje üzemelteti, ez vállaltan a miniszterelnök használatára szolgál majd, nincs olyan típusú hivatalos kommunikáció róla, hogy hát ez nem is kormánygép.)

Mindeközben a kormányfő és az államelnök rendelkezésére áll az immár hagyományosan használatos szélestörzsű nagyhatótávolságú gép is, a Konrad Adenauer nevét viselő A340-es, de gyanítható, a logika éppenséggel a takarékosság felé mutat. Sok utazás nem teszi feltétlenül szükségessé egy akkora és olyan nagy távolságokat berepülő gép használatát, a delegáció létszáma sem követeli meg mindig a 340-es 140 fős kapacitását. Hasznosabb tehát, ha például az Európán belüli repülésekre rendelkezésre áll egy kisebb, és főképp olcsóbban üzemeltethető, négy helyett kéthajtóműves gép is.

A 321-es, még mint Lufthansa utasszállító (fotó: airlinerwatch.com)

Ennek megfelelően az új „Angie Air Force One” egy keskenytörzsű Airbus lesz, méghozzá a Lufthansa állományából. A Neustadt an der Weinstrasse nevet viselő A321-es 2000 óta repült a légitársaságnál, másfél éve kezdődtek meg a szükséges átalakítási munkálatok a gépen, és ha minden a menetrend szerint történik, Merkel novemberben lehet először az utasa, amikor immár a Luftwaffe üzemeltetésében viszi a kancellárasszonyt.

Az átalakításokat a Lufthansa Technik végezte, ennek során alapos karbantartást kapott a gép, nem részletezett módon modernizálták a rendszereit, és négy tonnával emelték meg maximális felszállósúlyát, miközben természetesen belső átalakításokat is végeztek.

Viszont ellentétben az amerikai Air Force One-nal, a luxus és a kényelem nem olyan fantasztikus, mint az USA elnöki Jumbóin. A Merkel-féle gép elülső részében lesz a VIP szekció, de a hírek szerint még csak nem is business, hanem prémium-economy ülésekkel, szám szerint tizennéggyel, mögöttük hetven további utast vihet a 321-es: a delegációk alacsonyabb rangú tagjait, szakértőket, kormánytisztviselőket, biztonságiakat, újságírókat és vendégeket.

A Konrad Adenauer: hosszú távon érdemes használni

Viszont ezen a gépen is lesz egy kiterjedt kommunikációs központ, azon kívül megint csak nem részletezett védelmi rendszerekkel is felszerelték, nyilván az esetleges rakétaveszély elhárítására.

A német sajtóban előkerült persze a kérdés, vajon jó megoldás-e egy használt gépet átalakítani a kancellár utaztatására. A német fegyveres erők, a Bundeswehr illetékese úgy érvel e megoldás mellett, hogy ezt a gépet olcsóbb volt beszerezni, tehát takarékoskodtak az adófizetők pénzével. Harald Pries, a Lufthansa projekt-menedzsere pedig jelezte, nagyon jól karbantartott repülőgépről van szó, és az autókhoz hasonlóan nem a gép életkora a döntő, hanem hogy mennyire törődnek az állapotával.

Egyébként az interkontinentális utakon használatos A340-es is 2011-ig a Lufthansánál repült tíz éven át, tehát azt a gépet is használtan vették állományba a légierőnél illetve alakították át az államvezetés utazási céljaira, kommunikációs központtal, védelmi rendszerekkel, kisebb orvosi központtal, de abban a gépben, tekintettel az olykor tíz óránál is hosszabb utazásokra, kialakítottak hálószobákat is.

Kényszer VIP: a 310-est még az Interflugtól örökölte a légierő

Más kérdés, hogy azért egy kiválóan karbantartott repülőgépen is adódnak hibák. Emlékezetes történet volt 2015 őszén, hogy Merkel csak úgy tudott időben odaérni indiai tárgyalásaira, mikor műszaki problémák miatt Adenauer a földön maradt, hogy a kancellár és kísérete átült a légierő egyik csapat-és teherszállító A310-esére. Amelynek tehát vannak ülései, de a kancellár számára csak annyi luxus jutott, hogy a szélestörzsű gép 2-4-2 elrendezésű kabinjának egyik első széksorában, a baloldali két ülésen egyedül ő ülhetett, illetve dőlhetett le, ha elfáradt az ugyancsak hosszú úton.

Viszont, mint ezt akkori mi is megírtuk, Merkel kifejezetten élvezte, hogy a speciális kommunikációs rendszer hiányában nem zaklatták túl sok hírrel otthonról. A szokásos fedélzeti sajtótájékoztatót pedig ott tartották, a gép középső részén, ahol a szárny fölötti vészkijáratok miatt nagyobb volt a hely a széksorok között.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!