Tavaly a Copenhagenize Design Co. az európai kerékpáros–vasúti intermodális közlekedés javításának elősegítése érdekében öt vasúti- és kerékpáros szolgáltatóval, és négy mobilitási tanácsadó céggel közös kutatást végzett. Abból az alapvetésből indultak ki, hogy a két közlekedési mód – a kerékpár és a vonat – kombinációja zökkenőmentes közlekedési összeköttetést biztosít, ezért az emberek számára prioritást élvez.

A vizsgálat első állomása Hollandia volt, ahol a kerékpár–vonat–kerékpár (BiTiBi) kombináció közel húsz éve került az alternatív közlekedés fókuszába, amikor 1999-ben az NS vasúti társaság a vasútállomások kerékpártárolóinak bővítéséről határozott. Az elmúlt húsz év eredménye, hogy napjainkban a holland állomások közelében összességében mintegy félmillió biztonságos kerékpártároló található. Az infrastruktúra kialakítását követően három év alatt az NS vasúttársaságnál húsz százalékkal növekedett az utasok száma. Ma pedig a rendszeresen vonattal utazók hatvankét százaléka kerékpárral közlekedik a pályaudvarokra.

A delfti főpályaudvar közelében ötezer férőhelyes parkolót hoztak létre

Hozzátesszük: Hollandiában az OV-fiets bevezetése jelentősen növelte a kerékpározási kedvet. A közbringarendszert 2003-ban vezették be és mára négyszáztízből háromszáz vasútállomáson épült ki. Az OV bicikliket ugyanazzal a chipkártyával lehet igénybe venni, mint a vonatokat, buszokat, metrókat és villamosokat. Felmérések szerint OV-fiets nélkül a felhasználók nyolc százaléka autóval utazott volna a vonat helyett, ötvennégy százalékuk gyakrabban vonatozik az OV-fiets elérhetősége miatt, illetve az OV-fiets-tagok negyvenhat százaléka busz, villamos helyett közbringát használ az utolsó másfél kilométeren.

A holland felmérést követően Barcelonában, Milánóban, Liverpoolban és Belgiumban is kísérleti projektek kezdődtek, melyek hasonló módon növekedést mutattak mind a kerékpározási kedv, mind a vasúti közlekedés terén. Belgiumban a Blue-bike közbringarendszer segítette a szolgáltatást, mely 2017-ben már negyvennyolc állomáson elérhető volt. A kísérleti projektek helyszínén a gépkocsi használók huszonkét százaléka választotta inkább a kerékpár-vonat megoldást a felmérés szerint.

A Blue-bike-ok Belgium negyvennyolc vasútállomásán elérhetőek

Észak-Olaszországban a Ferrovienord vasúttársaság regionális fejlesztési célja az volt, hogy néhány év alatt megduplázza az állomásokon lévő biztonságos kerékpártárolók számát, ezért kerékpárparkolókat épített ki. A milánói Comóban a felmérés részeként egy kilencven férőhelyes kerékpárparkolót építettek, közvetlen kijárattal a peronokra. Liverpoolban a Merseyrail vasúttársaság Bike&Go néven bérbicikli-rendszert és biztonságos kerékpártárolókat vezetett be. A helyi cégek előfizethetnek a szolgáltatásra munkavállalóik részére. Barcelonában a közbringa-rendszer működtetői „bringázz a vasútállomásra” mottóval rendezvényeket szerveztek, amelyekre számos céget hívtak meg. Valamennyi helyszínen több mint húsz százalékkal emelkedett három év alatt a vasúti közlekedést választók száma – jelzi a Kerékpárosklub.

Magyarországon a Kerékpárosklub 2011-ben készített egy tanulmányt, ami szerint a három budapesti főpályaudvaron legalább ötezer férőhelyes parkolóra lenne szükség. (Mint jelezték: ez a szám mára már nagyobb lenne, hiszen Budapesten megduplázódott a bringások száma.) 2012-ben a MÁV-val közösen vizsgálták a kerékpáros és vasúti közlekedés kapcsolatát, és a budapesti pályaudvarok kerékpárparkolóinak tervezésében is részt vettek.

A Nyugati pályaudvar B+R kerékpártároló-rendszere 2013 decemberében készült el

2012 májusára a MÁV elkészítette a budapesti főpályaudvarok kerékpárparkolás-fejlesztési terveit, de egyik helyszínre sem terveztek ötven beállósnál nagyobb tárolót. Végül 2013 decemberében megkezdték a B+R (bike and ride) parkolók kialakítását a budapesti főpályaudvarokon.

Országos szinten – egyebek mellett – Egerben 2016-ban, Balatonszentgyörgyön a vasútállomás épületének felújításakor építettek új biciklitárolót. Szombathelyen a napokban adtak át új kerékpártároló-rendszert a vasútállomás közelében. Az új, hetvenkettő férőhellyel ellátott B+R tárolóval egy régóta fennálló problémát orvosoltak, a városban ugyanis a nagyszámú kerékpárhasználó ellenére megoldatlan volt a tárolás. A GYSEV Zrt. egymillió forintos fejlesztéséhez a város a SZOVA Zrt. tulajdonában és vagyonkezelésében lévő területet jelképes összegért adta át.

Balatonszentgyörgyön fedett parkolót építettek a kerékpárok tárolására

Az Európai Kerékpáros Szövetség öt mutató alapján rangsorolja az európai országokat a kerékpározási szokások terén. Figyelembe veszi a kerékpárosok biztonságát, a különböző helyi kerékpáros szervezetek taglétszámát, illetve azt, hogy a lakosság hány százaléka használja a kerékpárt napi közlekedési eszközként, a kerékpáros turizmus jelentőségét az idegenforgalom egészét tekintve, az adott országban eladott kerékpárok mennyiségét. Ma már az intermodális közlekedés biztosítása is a vizsgált szempontok közé tartozik.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!