Busztender Szegeden: nemcsak a flotta a fontos

iho/közút   ·   2015.08.12. 13:45
szegdbt0

A tendert már tavaly kiírta Szeged, akkor egyedül a Tisza Volán pályázott, de nem elég jól: túl drága ajánlatot adott be, ezért az önkormányzat érvénytelenítette a kiírást. Egyúttal a város közgyűlés arról is döntött, két évvel meghosszabbítja a Tisza Volán szolgáltatási szerződését, erre jogszabály adta lehetősége volt Szegednek.

Ám most újra ki kellett írni, hiszen közeledik a meghosszabbított szerződés vége, 2017 januárjától tetszik vagy sem, újra kell kötni a buszközlekedési szolgáltatást. A közgyűlés jogi bizottsága augusztus 3-i zárt ülésén „Autóbusszal végzett helyi menetrend szerinti közforgalmú személyszállítás pályáztatása” címmel jóváhagyta a felhívást, és kiírta a tendert, amely meg is jelent a város hivatalos honlapján.

Most a DAKK felel Szegeden a buszközlekedésért. Könnyen lehet, hogy csak 2016. december 31-éig (fotók: Garai Szakács László)

Lényeg a polihisztorság

De nemcsak a „Szeged Megyei Jogú Város közigazgatási területén autóbusszal végzett, helyi menetrend szerinti közforgalmú személyszállítás” a feladat, hanem az alábbiak is:

  • „jegy- és bérletértékesítés,
  • általános ügyfélszolgálati kiszolgálással kiegészített pótdíjazási és jegyellenőrzési tevékenység,
  • a megállóhelyi, végállomási és egyéb utastájékoztatási feladatok,
  • a végállomási, takarítási, hó- és síkosságmentesítési feladatok teljesítése.”

Ezek a részfeladatok, különösen a második azért érdekes, mert a pótdíjazást és a jegyellenőrzést jelenleg Szegeden egy külön kft. végzi. „Kezdetben” a villamos és troliüzemet biztosító Szegedi Közlekedési Társaságnak (SZKT), illetve a buszokat közlekedtető Tisza Volánnak is voltak ellenőrei, majd az önkormányzat két rendeletben a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-t bízta meg a személyszállításhoz kapcsolódó koordinátori feladatok ellátásával. A városi cég előbb 2007. január 2-án, majd 2007. március 30-án, legutóbb pedig 2012. június 1-jén bízta meg a DAKÖRT Kft.-t, mint a feladat ellátására kiírt közbeszerzési eljárás nyertesét, hogy Szeged közigazgatási területén, közszolgáltatási szerződéssel végzett, menetrend szerinti, helyi személyszállítási tevékenységhez kapcsolódóan kizárólagos jogosultsággal forgalmi és utas ellenőrzést végezzen, azaz magyarul ők ellenőrizték az utasokat a buszokon, a trolikon és a villamosokon is. Többségük korábban az SZKT-nak volt az alkalmazottja, olyan is volt közöttük, aki „mindent” csinált: villamost is vezetett és ellenőr is volt. Most viszont ez is megváltozhat a friss pályázati kiírás értelmében.

SZKT-s trolipótló „Citera” az 5-ös vonalon a Tisza Lajos körút és az Attila utca kereszteződésében. Lenne „energiájuk” a buszokra is?

A csomag a városházán vásárolható meg, 400 ezer forint plusz áfa az ára, a banki átutalás értesítőjének „lobogtatásával” lehet átvenni a pakkot munkaidőben az önkormányzat fejlesztési irodáján, de a pénz beérkezése után az önkormányzat akár postán is elküldi azt, amennyiben a vásárló így szeretné. A tender nyílt, szeptember 15-éig bárki jelentkezhet. Ha konzorcium indul akkor is elég egy pályázatot megvásárolni. Pályázni október 15-éig lehet, de az önkormányzat dönthet úgy, hogy a határidőt legfeljebb negyvenhat nappal, november 30-áig kitolja. Eredményt a tervek szerint december 7-én 10 órakor hirdetnek.

A szolgáltatást 2017. január 1-jén kell megkezdeni, a közszolgáltatási szerződés 2024. december 31-éig biztosan érvényes, sőt akár két évvel a felek egyetértésével meg is hosszabbítható.

Nekik nem lenne kunszt a folytatás. De tudnának-e idén „jól, jobban” pályázni?

Lényeg a pénz

Hogyan pontoznak, mi számít leginkább? A pénz, „semmi más”: a bíráló bizottság által adható pontok kilencven százalékát azzal lehet besöpörni, hogy mennyit, hogyan ajánl a pályázó. Tíz százalékot számít a buszok műszaki állapota, azok alacsonypadlóssága és a klímásságuk. Ezekben a kérdésekben ráadásul most sokkal megengedőbb Szeged: tavaly a pályázat értelmében a járműpark harmincöt százalékának kellett klímásnak lenni, és ugyanez volt az arány az alacsonypadlós buszoknál is. Most viszont beérik azzal, ha a pályázat beadáskor minden tizedik alacsonypadlós, viszont négy éven belül már minden másodiknak annak kell lennie. A kocsik átlagéletkora maximum tizenkét év lehet, csak húsz évesnél fiatalabb járművekkel lehet pályázni. Évente ötmillió kilométert kötelezően meg kell tenni.

Kik jelentkeznének? Egyelőre kár találgatni, de azt talán nem nagy bátorság „megtippelni”, a két, Szegeden most is tömegközlekedéssel foglalkozó cég valószínűleg vásárol a pályázati dokumentációból. Hogy más cég „kívülről” belevágna-e? Izgi lenne, de nehéz lenne „elképzelni”, hogy bármely más társaság komolyan labdába rúghatna.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek