Csinossal Szentendrére

Hauenstein Mátyás   ·   2012.09.21. 09:00
hev00
Nem véletlenül Csinos

Csinosnak becézik a rajongói azt a retró stílusban fényezett, MIXa motorvonatokból csatolt nagyegységet, amely jelen hónapban a Budapesti Helyi Érdekű Vasút (BHÉV) születésének 125. évfordulójának tiszteletére szállít utasokat a Batthyány tér és Szentendre között. Tegyük hozzá, a becenév nem alaptalan: Az MIXa már elegáns formavilágával is éles kontrasztot alkot a szentendrei vonalon megszokott, szinte teljes egészében NDK-gyártmányú MXa típusú járművekhez képest, dicsérve ezzel az áramvonalas kocsiszekrényt megálmodó ipari formatervező munkáját. Emellett a gyártáskori állapotát idéző színterv is kifejezetten jól áll neki.

2012 szeptembere előtt minden bizonnyal sosem jártak menetrend szerint közlekedő MIX vagy MIXa típusú járművek az 1978 végén nyomvonalkorrekció után átadott Filatorigát megállóhelyen. Szeptember 8-án reggel Szentendre felől érkezik ide a 831-616-832 és 825-613-826 pályaszámú motorvonatokból csatolt nagyegység<br>(a szerző felvételei)

Az MIX és MIXa rövid története

Az MIX motorvonatok prototípusa 1962-ben látta meg a napvilágot az akkor még a BHÉV-hez tartozó dél-budai vonalcsoport telephelyén, amit napjainkban a BKV villamosvasúti ágazatának Budafok kocsiszínjeként ismerünk. Igen, jól olvassák, a BHÉV első korszerű, gyorsvasúti forgalomra szánt motorvonatát házilagosan építette. Csupán a hajtómotorokat szerezték be külső gyártótól, mégpedig az NDK-beli LEW-től. A két, egyenként egy vezetőállásos motorkocsiból álló ikerszerelvény 1963. január 1-jén állt forgalomba a csepeli gyorsvasúton. Budafokon hamarosan egy pótkocsi is készült hozzá, amivel teljessé vált az MIX. A pontosság kedvéért meg kell említenünk, hogy a motorvonatok korszakának beköszönésével sem változott a BHÉV-járművek hagyományos típusjelölése: a motor- és pótkocsikat továbbra is külön kezelték. Az MIX tehát szigorúan véve csak a motorkocsit jelentette, a hozzátartozó pótkocsit PXXV-tel jelölték.

Mivel a budafoki műhely – amely a BHÉV budafoki vonalcsoportjával együtt 1963-ban amúgy is végleg átkerült a villamos vasúthoz – nem volt alkalmas az új motorvonatok tömeggyártására, a sorozatot 1964 és 1966 között a MÁV Dunakeszi járműjavítója szállította a BHÉV-nek, LEW eredetű villamos berendezéssel. A prototípussal együtt összesen huszonhét motorvonat készült. Ezek évtizedeken keresztül a csepeli gyorsvasút gerincét alkották, emellett egy részük kezdetben a szentendrei, később a gödöllői vonalon és végül a ráckevei HÉV belső szakaszán is teljesített szolgálatot. A motorkocsikat a 801–854, míg a pótkocsikat a 601–627 pályaszámtartományba sorolták.

Egy hónapra lecserélték a matricákat: Az utastéri ajtók felett a szentendrei HÉV megállóhelyeiről és átszállási kapcsolatairól tájékozódhatunk

Az 1980-as évek elején szabványosítás céljából a cikk főszereplőit jelentősen átalakították. A kocsik alá az NDK-gyártmányú MX és MXa típusú motorvonatoknál alkalmazott forgóvázak kerültek. Esztétikai szempontból a legfeltűnőbb változás a motorkocsik homlokfalát érintette, ahol az eddigi ívelt lámpafoglalatokat szögletes dobozokkal pótolták. Ekkor változott a járművek jelölése MIXa-ra. Az átépített példányok már a HÉV mai napig is érvényes színterve szerint fényezve gördültek ki a járműjavítóból.

Harminc év használat után a kilencvenes évek közepén a sorozat nagyobbik részét – összesen húsz motorvonatot – Csepelen és Dunaharasztiban selejtezték. Ezek közül csak a 801-601-802 pályaszámú prototípus menekült meg a lángvágó elől, őt esztétikai felújítását követően utolsó forgalmi állapotában állították ki a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum udvarán. A maradék hét MIXa maradt a csepeli gyorsvasúton, ahol egy újabb korszerűsítés után ma is közlekednek, leginkább a hétköznapi csúcsforgalomban. Az UV típusú villamosok kivonása óta ezek a BKV Zrt. legidősebb utasforgalmi járművei.

A kéreg alatti pályaszakasz bejáratához vezető rámpa előtti nagy sugarú ívben is pazar látványt nyújt a Batthyány tér felé közlekedő csepeli vendég. Képünk szeptember 9-én készült a Zsigmond tér magasságában

Retro Livery

2011 novemberében ünnepelték a gödöllői HÉV Kerepes és Gödöllő közötti vonalbővítésének századik évfordulóját. Ebből az alkalomból a 825-613-826 pályaszámú egységet a cinkotai műhelyben a hatvanas és hetvenes évekbeli külsőjét idéző fényezéssel látták el és az ünnepség idején nosztalgia-gyorsvonatként közlekedtették az Örs vezér tere és Gödöllő között. A hétköznapi munkavégzéshez ugyan hazatért Csepelre, elegáns ruháját azonban megtartotta. Sőt, mivel párosan szép az élet, márciusban elkészült a szintén retró festésű 831-616-832 pályaszámú MIXa, amivel lehetőség nyílt egy egységes külsejű nagyegység összeállításához.

Csinos érkezik a csillaghegyi felszállók legnagyobb örömére

Retro Liverynek nevezik angolul, ha közforgalmú járművek egy korábbi korszaknak megfelelő arculatukat kapják vissza. Napjainkban ez főleg a légi közlekedésben igen divatos. A vasúti járműveknél hazánkban a MÁV számított élenjárónak ebben a műfajban. Gondoljunk csak a tapolcaiak híres és szomorú sorsa miatt sokat siratott 4-es Nohabjára, amely ezelőtt közel két évtizeddel vált ismét csíkossá. Ide tartozik még az M62 és V43 sorozatú mozdonyok legelső példánya is, valamint a 113-as Púpos, persze a teljesség igénye nélkül. A BKV-nál most debütált a Retro Livery. Igaz, a cég még közlekedő járművei közül az évek folyamán a színtervet illetően talán egy sem változott ennyire látványosan, mint éppen az MIXa.

Fél órával később és egy Batthyány téri irányváltás után a Tímár utcánál keresztez a következő szentendrei vonattal, a tizenhét évvel fiatalabb 1135-768-1136 és 1137-769-1138 pályaszámú MXa típusú motorvonatok alkotta nagyegységgel

Még egy hétvége Szentendrén

Gödöllői látogatása után közel egy évvel most előreláthatólag szeptember 23-ig a Szentendrei HÉV-en is utazhatunk a Csinossal. Ennek megszervezése kétségtelenül nagy dobás volt az illetékesektől. Látványos külsejével itt is érdekes színfolt az amúgy igen egyhangú járműállományban. Sőt, mi több, ez a járműtípus a hetvenes évek közepe óta nem járt az idegenforgalmi szempontból legjelentősebb HÉV-vonalon. Ezért a közlekedésbarátokon kívül a H5-ös járat utazóközönsége is első látásra megkedvelte a Csinost. Aki szeptember első két hétvégéjén lemaradt róla, az 22-én és 23-án utazhat rajta a Batthyány tér és Szentendre között. Mivel forgalmi járatként közlekedik, pótjegy nélkül vehető igénybe. Sajnálatos módon menetrendje nincs hivatalosan meghirdetve.

Fontos tudnivaló, hogy az eredetileg 22-ére tervezett nyílt nap a szentendrei HÉV járműtelepén elmarad. Ennek ellenére természetesen mindkét nap 10 és 17 óra között nyitva lesz a BKV múzeumának helyt adó régi kocsiszín, ahol többek közt megtekinthetjük az MIXa prototípusát is.

A H5-ös külső szakaszán is jól mutat a retró MIXa, ezen a felvételen Szent István-telep és Budakalász-Lenfonó között láthatjuk

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Smart City

Gyerünk a rakpartra le!

BKK/iho   ·   2024.03.28. 19:20

Az ünnepi hosszú hétvégén, március 29-én reggeltől április 1-jén estig ismét megnyílik a Pesti alsó rakpart a mozogni és kikapcsolódni vágyók előtt a Margit híd és az Erzsébet híd közelében lévő Irányi utcai lehajtó között.