Újra kiírta a HÉV-tendert a MÁV

iho/vasút   ·   2025.10.29. 10:00
hev

Ötvennégy korszerű, alacsonypadlós szerelvényt vásárolna a MÁV Személyszállítási Zrt., első körben tizennyolcat a szentendrei vonalra.

Lázár János építési és közlekedési miniszter idén májusban, Szentendrén tartott lakossági fórumán jelentette be, hogy a HÉV-vonalak közül elsőként a H5-öst újítják fel. Akkor azt ígérte, hogy még abban a hónapban megjelenik a pályázati felhívás „tizennyolc új, biztonságos és magas komfortú” szerelvény beszerzésére. Erre csaknem egy fél évet kellett várni: a nyílt eljárású versenypályázat október 29-én, szerdán jelent meg az Európai Unió közbeszerzési értesítőjében.

A nettó 841 millió 453 ezer 497 euró (aktuális árfolyam alapján körülbelül 326,5 milliárd forint) becsült értékű beruházás során az ajánlatkérő közlekedési társaság összesen 54, normál nyomtávú, moduláris felépítésű, minden modulban alacsony padlós, csuklós, kétoldalas ajtóelrendezésű, kétirányú közlekedésre alkalmas, mindkét végén teljes értékű vezetőfülkével ellátott, teljes hosszban átjárható utasterű, új, személyszállító HÉV-villamos motorvonatot szeretne vásárolni, keretmegállapodás révén.

Alaprendelésként tizenkét plusz hat szerelvényt kérne a MÁV a H5-ös (szentendrei) HÉV-vonalra, ezt az uniós Kohéziós Alapból, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) Plusz 1.1.0-23 kódú felhívásából, valamint a hazai költségvetésből közösen finanszíroznák. Hegyi Zsolt MÁV-vezérigazgató Facebook-posztja szerint a járművek 2029 végéig megérkeznek és forgalomba is állnak.

Az elvárások alapján a járművek:

  • 1500 volt névleges egyenáramról (DC) üzemelnének;
  • minimális utaskapacitásuk 650 fő;
  • legalább négy kerekesszék elhelyezhető rajtuk;
  • maximális hosszúságuk száztíz méter;
  • legnagyobb névleges szélességük 2,88 méter;
  • a járófolyosók legkisebb szélessége a futóművek felett ötszáz, az utastér egyéb részein hétszáz milliméter;
  • az alacsonypadló hossza a jármű minimum 66 százaléka.

A teljes keret kihasználása esetén a jelenleg üzemelő összes HÉV-vonalon tervezik bevetni a szerelvényeket, vagyis:

  • a H5-ös Budapest, Batthyány tér–Szentendre;
  • a H6-os Budapest, Közvágóhíd–Ráckeve;
  • a H7-es Budapest, Boráros tér–Csepel;
  • a H8-as Budapest, Örs vezér tere–Gödöllő; valamint
  • a H9-es Budapest, Örs vezér tere–Csömör viszonylatokon.

A pályázatokat 2025. december 12-éig adhatják be az érdeklődő vállalatok. Az elbírálás során a kért ár a döntő, 95 százalékban számít. A keretszerződésben foglalt járműmennyiség teljes kihasználására és szállítására 96 hónap áll rendelkezésre.

A szerelvények gyártásán és leszállításán felül a nyertes vállalat feladata:

  • az üzemeltetésért felelős személyzet és járművezetők oktatása;
  • egy üzemeltetési indulókészlet rendelkezésre bocsátása;
  • a napi üzemeltetéshez szükséges eszközök és berendezések, valamint gyártói szakfelügyelet nyújtása;
  • szimulációs berendezés szállítása.

Emlékeztetőül: az akkori MÁV-HÉV 2020 szeptemberében ugyancsak 54 (42 plusz 12) szerelvényre írt ki közbeszerzést; a felhívásra a Stadler és az Alstom jelentkezett. A következő év áprilisában azonban lefújták a tendert, mondván, az eljárásra nincs pénzügyi fedezet.

(Nyitóképünkön egy, a H5-ös vonalon közlekedő szerelvény)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek