Megjelent a közbeszerzés a gödöllői és a csömöri HÉV fejlesztésének tervezésére

A cél a H8-as és a H9-es vonalak teljes körű rekonstrukciója, valamint az M2-es metró Cinkotáig történő meghosszabbítása, ennek érdekében két kilométernyi pályát villamosítanának is.
Megjelent a Gödöllő–Budapest és a Csömör–Budapest HÉV-vonalak fejlesztésének, valamint egy új járműtelep kialakításának tervezésére vonatkozó közbeszerzési hirdetmény. Az Építési és Közlekedési Minisztériumtól (ÉKM) elmondták, a projekt célja, hogy modern, letisztult városi-elővárosi vasúthálózat jöjjön létre, a jövőben a metró Cinkotáig közlekedhessen, P+R parkolók épülhessenek a vonal mentén, valamint megszűnjenek a szintbeli kereszteződések, ezzel gyorsabb és kényelmesebb eljutást elérhetővé téve a belvárosba.
Elhangzott: értékét tekintve az ország legnagyobb kötöttpályás vasúti tervezői szerződése van közbeszerzés alatt, a tervezés rendkívül összetett feladatot jelent majd. A tervezési feladat a két HÉV-vonal mintegy 27 kilométeres szakaszának teljeskörű rekonstrukciója, amely magában foglalja azt is, hogy Cinkotáig mintegy nyolc kilométeren HÉV helyett metró üzemelne. A tervezési feladat része továbbá a csömöri ág jelenleg még nem villamosított, kétkilométeres szakaszának villamosítása, valamint egy teljesen új járműtelep megtervezése az M0-ás autóút környezetében.
Az ÉKM szerint az egyik legnagyobb kihívás lesz az Örs vezér téri műtárgyak külön szintű átvezetésének megtervezése, a HÉV XVI. kerületet kettévágó hatásának megszüntetése, továbbá a meglévő cinkotai járműtelep hasznosításának újragondolása, valamint P+R parkolók megtervezése. Emellett ideiglenes létesítményekről, ütemezésről is gondoskodni kell. Újra kell gondolni a teljes járműüzemet, hiszen Cinkotáig metróüzemről, utána pedig HÉV-közlekedésről lenne szó.
Mivel a projekt a XVI. kerületen kívül a X. és a XIV. kerületet, valamint a Pest vármegye keleti agglomerációjában élőket is érinti, a tervezés során egyeztetéseket tartanak az ott lakókkal: az önkormányzatoknak lehetősége lesz elmondani a véleményüket, javaslataikat, észrevételeiket.
A tervezési munkára a tárca nettó hét és fél milliárd forintot szán. A tervezői szerződést a remények szerint jövő év első negyedévében, márciusig kívánják megkötni, ettől számítva a tervezőnek 44 hónap áll rendelkezésére a tervezési feladat elvégzésére és az engedélyeztetésére. A kiviteli tervek és a források rendelkezésre állása esetén a beruházás 2030-ig megindulhat.
A fejlesztés a XVI. kerület legnagyobb közösségi közlekedési beruházása lehet, európai uniós támogatással.
(Nyitóképünkön egy tervezett megálló helyszíne a XVI. kerületi Veres Péter és Jókai utca kereszteződésében. Fotó: MTI / Koszticsák Szilárd)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!