Öt évvel az első pályázati felhívás után Lázár János felmelegítené az 54 HÉV-szerelvényes beszerzési eljárását

Emelte a tétet a miniszter a Lázárinfó Extrában.
Határidők és források megnevezése nélkül ugyan, de az építési és közlekedési miniszter átfogó HÉV-reformot jelentett be. A változások sokakat érintenének, hiszen a négy vonal öt jelzetének tizenegy viszonylatán évente 60–65 millióan utaznak.
Ugyanakkor a köz a lángoló szavak vs egyhelyben topogás valóságképlet ismeretében némi szkepszissel figyeli az újabb és újabb, a budapesti helyiérdekű vasút jövőjével összefüggő híreket. Lázár János a Facebook-oldalán most arról beszélt, hogy kormány tervezi valamennyi HÉV-vonal felújítását, a munkálatokat pedig a szentendrei HÉV-vel kezdik (erről még 2018-ban tartották az első lakossági fórumot...), ahol sor kerül a teljes pálya, valamennyi állomás és az összes szerelvény rekonstrukciójára. Még ebben az évben elkezdődik ötvennégy új HÉV-szerelvény beszerzése, továbbá nem csupán a szentendreire, hanem miniszterként valamennyi HÉV-vonalra kiadta a rekonstrukció tervezési megbízását. „Minden HÉV-vonalat fel akarunk újítani és a HÉV-járműveket le fogjuk cserélni új járművekbe” – tette hozzá. Hangsúlyozta, ez annál is inkább szükséges, mert a Magyarországon futó száz HÉV-szerelvény mindegyike elérte a hatvanéves kort.
Csak a pontosítás érdekében, egyik sem érte el ezt a kort, hiszen június ötödikén kora délelőtt közlekedett utoljára a H7-es, csepeli vonalon az az MIXA szerelvény (847–624–848), amit 1965. december 24-én vettek állományba, és elsőként töltötte volna be a hatvanat. Még hét ilyen típusú, valamivel fiatalabb vonat létezik, ezekből három a közelmúltban még javításra várt. A tervek szerint a MÁV-csoport idén négy MIXA szerelvényt nyugdíjaz.
Gyakorló utazók és járműszemlézők között egyébként általános a nézet, hogy az életkor önmagában semmit sem jelent. Lehet, hogy egy hatvanéves MIXA jobb állapotban van, mint egy nála tizenvalahány évvel fiatalabb MXA. Az MX és MXA sorozatú, a keletnémet, hennigsdorfi Lokomotivbau Elektrotechnische Werke Hans Beimler (LEW) jóvoltából épített, háromrészes villamos motorvonatok adják ugyanis a HÉV járműveinek többségét. Az MX-ek 1971-ben érkeztek a BKV-hoz, az MXA járművei pedig 1975–1983 között.
Emlékeztetőül, az akkori MÁV-HÉV 2020 szeptemberében ugyancsak 54 (42 plusz 12) szerelvényre írt ki közbeszerzést; a felhívásra a Stadler és az Alstom jelentkezett. A következő év áprilisában azonban a tendert lefújták, mondván, az eljárásra nincs pénzügyi fedezet.
A legfrissebb adalék az ügyben májusi: Lázár János Szentendrén, akkor tartott lakossági fórumán jelentette be, hogy a HÉV-vonalak közül elsőként a H5-öst újítják fel. Azt ígérte, hogy még abban a hónapban megjelenik a pályázati felhívás „tizennyolc új, biztonságos és magas komfortú” szerelvény beszerzésére. A pályázatot azonban sem májusban, sem azóta nem írták ki, ám időközben a miniszter emelte a tétet, hiszen legutóbb már ötvennégy új szerelvény megvásárlásáról beszélt.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!