Bő fél évszázad után ismét villamosok közlekednek Koppenhágában

iho/vasút   ·   2025.10.28. 18:00
koppenhaga_villamos

A Hovedstadens Letbane elnevezésű vonal a harmadik korszerű könnyűvasút Dániában az aarhusi és az odenseei után.

A magyarul fővárosi könnyűvasutat jelentő elnevezésű szolgáltatás megnyitását egynapos ingyen utazási lehetőséggel ünnepelték október 26-án. A vonal első fázisa 13,1 kilométer hosszan fut a dán főváros nyugati külvárosában, az O3-as körgyűrű mentén Ishøj község északi részétől Rødovre község északi részéig, tizenkét megállót felfűzve. A járatok útközben egy négyszáz méter hosszú kiágázással érik el Glostrup állomást, ahol visszafogással fordulnak vissza.

Koppenhágában korábban több mint száz évig közlekedtek villamosok. Az első vonalat 1863. október 22-én adták át, viszont 1972. április 22-én a teljes, addigra már 99,8 kilométerre és 18 vonalra kibővülő hálózatot leállították – a tendencia akkoriban Európa- és Észak-Amerika-szerte jellemző volt. A szolgáltatás így most 53 évet követően tért vissza a dán fővárosba.

A vonal második, Rødovre Nordtól Lyngby-ig és Lundtoftéig vezető fázisa még építés alatt áll, várhatóan 2026 közepén nyílhat meg a forgalom előtt. Ezzel a vonal hossza 28 kilométerre nő, 29 megállóval, és öt elővárosi vasútvonalra (S-bane) kínál majd átszállási lehetőséget, miközben elkerüli a belvárost.

A járatok kezdetben tízpercenként követik egymást, a bővítést követően viszont munkanapokon napközben már ötperces ütemben fognak közlekedni. A várakozások szerint 2030-ra már évi 14 millió utas veszi majd igénybe a szolgáltatást.

A Hovedstadens Letbane útvonala (kép forrása: Wikipedia)

A projektgazda szerint a vonal ezrek mindennapi közlekedésének lesz fontos része. Gyorsabbá és kényelmesebbé teszi a közlekedést a fővárosban, a kerékpárszállítási lehetőségnek köszönhetően pedig a dánok hagyományos közlekedési eszközét sem kell otthon hagyni.

Miután számos tanulmányban veszített az expresszbuszrendszer a sokkal költségesebb, de magasabb minőségű könnyűvasúttal szemben, a projekt keretszerződését 2011 júniusában írta alá a közlekedési minisztérium, a fővárosi régió, valamint az úgynevezett Nagy-Koppenhága részét jelentő Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Rødovre, Glostrup, Vallensbæk, Albertslund, Brøndby, Hvidovre, Høje-Taastrup és Ishøj községek helyi önkormányzatai. Habár a villamosvonal nem minden községet szolgál majd ki közvetlenül, ezek mindegyike hasznot remél tőle.

A fejlesztés várható költsége jelenleg 9,6 milliárd dán korona (aktuális árfolyam alapján 500 milliárd forint), ami több az eredetileg tervezettnél, elsősorban a globális ellátási láncnak a Covid-pandémia és az orosz–ukrán háború okán megugró költségei miatt. A cechet a dán kormány negyven, az önkormányzatok 34, a fővárosi régió pedig 26 százalékban állja.

Az előkészítő munkálatok 2018-ban kezdődtek meg, az építés pedig 2019-ben indult el. A két szakaszban történő megnyitásról tavaly döntöttek.

A munkálatokat öt csomagra osztották szét: kettőt-kettőt a Per Aarsleff és a CG Jensen nyert el 2018-ban, egyet pedig az MJ Eriksson. Az üzemeltetési és irányítóközpontot például a CG Jensen építhette meg.

A járművekre és a vasúti rendszerekre irányuló szerződést a Siemens Mobility és az Aarsleff Rail konzorciuma mondhatta magáénak, a vasúti pályát a Rhomberg Sersa Rail Group építhette ki az Aarsleff alvállalkozójaként. A villamosvezetők képzését segítő szimulátorokat az Avansim szállította, a Zagro pedig egy E-Maxi M típusú elektromos tolatójárművel segítette a projektet.

A gördülőállományt a Siemens szállította 29 Avenio könnyűvasúti szerelvény formájában; a négyszekciós járműveket a Rødovre Nord remíz tartja karban. A teljes hosszban alacsonypadlós, acélvázas villamosok 36,9 méter hosszúak, 2,65 méter szélesek, legnagyobb üzemi sebességük hetven kilométer per óra. Fedélzetükre 258 utas férhet fel, közülük 64-en találhatnak maguknak ülőhelyet. Az utascserét oldalanként hat kétszárnyú ajtó, az akadálymentes közlekedést pedig szintbeni belépési magasság segíti elő. A villamosokon négy multifunkciós teret alakítottak ki a kerekesszékkel, kerékpárral vagy babakocsival közlekedők számára. A napi üzem során körülbelül harminc kilométer per órás átlagtempóval fognak haladni.

Az üzemeltetésért és a karbantartásért a milánói közlekedési vállalat ATM leányvállalata, a koppenhágai metrót is üzemeltető Metro Services felel tizenöt évig. A cégnél úgy vélik, a vonal megnyitása hosszú és alapos előkészítőmunka eredménye – jelenti a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön az új járatok egyike az átadás napján. Kép forrása: Hovedstadens Letbane / Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek