A Poslovni Dnevnik című gazdasági napilap szerint a bíró azzal indokolta döntését, hogy a gazdasági minisztérium által bejelentett kínai befektetésről nem érkezett visszajelzés, és a vállalat bankszámlája továbbra is zárolva van. Az ezt megelőző tárgyaláson a testület éppen a lehetséges kínai befektetők miatt halasztotta el a csődeljárás elindítását.

A China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC) hajógyártó konszern bevonásáról a horvát hajógyár megmentésébe április elején született megállapodás Li Ko-csiang kínai miniszterelnök horvátországi látogatása idején. Bár a kínai vállalat szakemberekből, jogászokból és befektetési bankárokból álló delegációja április végén ellátogatott Horvátországba és megtekintette az Uljanik két dokkját Pulán és Rijekában, az újra kitűzött bírósági tárgyalásig nem érkezett visszajelzés a befektetésről.

Az Uljanik hajógyár pólai üzeme (fotó: iho archívum)

A felszámolási eljárás valószínűleg láncreakciót indít el, és csődeljárás alá kerül a hajógyár azonos nevű anyavállalata, a Uljanik Rt., valamint a csoport többi vállalata, többek között a rijekai 3. maj hajógyár is. Az Uljanik hajóépítő vállalatnak 1118 alkalmazottja van Pulán és hatvan Rijekában. A hajógyár dolgozói kisebb-nagyobb megszakításokkal tavaly nyár óta sztrájkolnak. Az elmúlt időszakban ezernyolcszázan hagyták el az Uljanik-csoportot, akik maradtak, már kilencedik hónapja nem kaptak fizetést.

Sandi Bozac, a vállalat igazgatóságának elnöke a sajtónak úgy nyilatkozott, a csődeljárás nem zárja ki, hogy a kínai CSIC-vel folytatódjanak a tárgyalások. A munkások és a szakszervezetek elkeseredettségüknek adtak hangot. Mint mondták, Horvátországban ezzel megszűnt a hajógyártás, amiért a kormányt és a parlamentet hibáztatják, mivel azok felemelhették volna a hangjukat a hajógyártás mellett és azonnal reagálhattak volna, de ezt nem tették. A horvát kormány márciusban döntött úgy, hogy nem tudja tovább támogatni a csődközeli Uljanik-csoport szerkezetátalakítását, mert az komoly pénzügyi kockázatnak tenné ki az államot, ezért további megoldásokat keres a pénzügyi problémák megoldására. A hajógyárakat még 2012-ben privatizálta az állam, az Uljanik-csoport részvényeinek negyvenhat százalékát a dolgozók birtokolják, az államnak valamivel több mint huszonöt százalékos részesedése maradt.

Horvátország 2012-ben állapodott meg az Európai Bizottsággal (EB) a hajógyárak szanálásáról. Brüsszel azt várta el Horvátországtól, hogy hagyjon fel a hajógyártás versenytorzító hatású állami támogatásával. Zágráb a hajógyárak támogatására 33 milliárd kunát (1409 milliárd forint) költött eddig. A kormány tavaly januárban az EB beleegyezésével újabb 96 millió euró (30 milliárd forint) hitelre vállalt garanciát az Uljanik-csoport részére, összesen pedig 600 millió euró (193 milliárd forint) értékben vállalt kezességet a csoport különböző hiteleire. Csak tavaly év végén és ebben az évben Zágráb 3,1 milliárd kuna (132 milliárd forint) garanciát fizetett vissza az adófizetők pénzéből. A rijekai korrupcióellenes hivatal és az isztriai megyei ügyészség a rendőrséggel közös akcióban márciusban letartoztatta a csoport tizenkét volt vezetőjét. Azzal vádolják őket, hogy az elmúlt tíz évben több mint egy milliárd kunával (42,4 milliárd forint) károsították meg az államot és a vállalatot.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!