A holland Damen hajóépítő cégcsoport július végén bemutatta a cég jelenlegi innovációs csúcstermékét, egy kikötői „bikát”, azaz a nagyobb hajók kikötő taszigálását elvégző vontató- és tolóhajót, melynek teljesítménye és rugalmas bevethetősége is figyelmet érdemel.

Az új elvek szerint tervezett hajó, az RSD 2513 névre hallgató prototípus jelenleg éppen bemutatkozó körútját teszi, ennek keretében részletesebben Hamburgban lehetett tevékenységét megfigyelni.

A huszonöt méter hosszú jármű megépítése többéves kutató- és fejlesztőmunka révén vált lehetővé, melynek során a „traktorvontatók”(ezeknek a meghajtása a hajótörzs mellett helyezkedik el, akárcsak egy mezőgazdasági járműnél) és az ASD-vontatók (Azimuthing Stern Drive – forgatható meghajtás a hajótatban) elemeit kombinálták. A hajónak gyakorlatilag két orra van, ezáltal mindig előremenetben működik – ennek az előre- és hátramenet közötti hatékonyságkülönbség miatt van jelentősége. A kizárólagos előrementi működés miatt a vontató optimálisan bevethető a segített nagyobb hajók orra és tatja mellett egyaránt.

A cég által kifejlesztett Twin Fin Skeg stabilizáló uszonyok szintén az összkonstrukció hatékonyságát növelik és a gyári adatok szerint jelentősen javítják a hajó iránytartását. A hajó vonóereje vontatás esetén hetvenöt tonna, tolásnál hetvenegy tonna.

A hajón alkalmazott újdonságok közé tartozik még a magasabban fekvő fedélzet, amely csökkenti a hajón átcsapó hullámok jelentette veszélyt és a ragasztott biztonsági üvegfelületek használata. A fedélzeti felépítményejet rugalmas ragasztóanyagba ágyazva rögzítették, ez csökkenti a zajt és a vibrációt, Az, hogy a hajót felszerelték távirányításra alkalmas megfigyelőrendszerrel, az újabb fejlesztések fényében már szinte említésre sem méltó.

Mindegy neki, hogy merre megy...(forrás: nauticexpo.com)

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!