A Szlovák Vasúttársaság (Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. – ZSSK) számára a Škoda Vagónka Ostrava leszállította az utolsó, tizedik emeletes ingavonatot. A hivatalos bemutató a pozsonyi főpályaudvaron történt a közlekedésügyi miniszter és a legfelsőbb vasúti vezetőség jelenlétében – írják közleményükben.

Ezzel lezárult egy sikeres vonatbeszerzési folyamat Szlovákiában. Összesen harminckét új vonatot sikerült üzembe helyezni az Európai Unió által támogatott és a szlovákiai Közop program által finanszírozott vasútijármű-beszerzésnek köszönhetően. Elemeire bontva a projektet, tíz 951-es sorozatú ingavonatot vett a ZSSK, tíz 671-es sorozatú emeletes villamos vonatot, valamint tizenkét 861-es sorozatú motorvonatot. Az ingavonatokat és a villamos vonatokat a Škoda gyártotta, a 861-es sorozatot pedig a hazai ŽOS Vrútky fejlesztette ki és gyártotta le (ezek szállítása még folyamatban van).

A 951-es Push-pull, azaz ingavonat Pozsonyban<br>(fotó: ZSSK)

2010 és 2013 között tehát Szlovákiában javult a vasúti járművek átlagéletkora. Persze még mindig van mit javítani, hiszen az új vonatok csak az egyes vonalakon tűntek fel, s ott sem teljes mértékben váltották le őseiket. Ezt talán jól tükrözi az is, hogy a tíz 671-es sorozatú, Csehországban CityElefantként ismert emeletes szerelvények Vágújhelytől (Nové Mesto nad Váhom) Trencsénen (Trenčín), Zsolnán (Žilina) és Kassán (Košice) át egészen Tiszacsernyőig (Čierna nad Tisou) közlekednek. Mondanom sem kell, hogy a 441 kilométer hosszú szakaszon tíz új szerelvény még nem csinál nyarat.

Bogoly Zoltán felvételén Tiszacsernyőben díszeleg a hetedik 671-es sorozatú szerelvény - 971-el a vezérlőkocsit jelölik

A 951-es sorozatú ingavonatok – amelyeknek élére szánták a két új Škoda villanymozdonyt (381-es sorozat), a Jókút (Kúty)–Pozsony (Bratislava)–Párkány (Štúrovo), valamint a Komárom (Komárno)–Érsekújvár (Nové Zámky) és a Pozsony (Bratislava)–Vágújhely (Nové Mesto nad Váhom) szakaszon közlekednek. Itt is több száz kilométer pályáról van szó. A 861-es sorozat példányai pedig Homonna (Humenné), Eperjes (Prešov) és Kassa (Košice) környékén, és az Érsekújvár (Nové Zámky)–Nyitra (Nitra)–Privigye (Prievidza) vonalon járnak.

Az eurovonatok sok helyen megfordulnak az országban<br>(térkép: iho)

Az utolsó ingavonat átvételekor Pozsonyban Pavol Gábor ZSSK-vezérigazgató elmondta, hogy folytatódhat a sikeres vonatbeszerzés a jövőben is, mert új szerződést sikerült aláírni további elektromos vonatok vásárlásáról. A Škoda Vagónka Ostrava tehát újabb üzlettel a zsebében térhetett haza az átadási ceremóniáról. Egyelőre egy új emeletes szerelvény beszerzésére írták alá a keretszerződést, opcionálisan további nyolc vonat lehívására van lehetőség. A ZSSK járműparkfelújító programjának második hullámát ugyancsak európai pénzekből finanszírozzák majd, ezúttal a Kohéziós Alap forrásának segítségével. Éppen ezért eurovonatoknak is nevezik az újonnan beszerzett szerelvényeket Szlovákiában.

A 861-es sorozatú motorvonat beltere is ZSSK egyenruhában várja az utasokat<br>(fotó: ZSSK)