A héten elindultak a Flirtök Esztergomba. Hétfő óta probléma nélkül forgolódnak a Stadler motorvonatai a Főváros és Esztergom között az átépített, villamosított 2-es vonalon. A felújítás igazi állatorvosi ló volt: amit csak lehetett, elrontottak. Durva késések, csúszások után – bár még mindig nincs minden kész – elkezd végre beérni a gyümölcs.

A csöndes tömeg élvezi az új vonatokat. A Desirókhoz képest egyelőre az a legnagyobb különbség, hogy egy Flirt motorvonat kapacitása mindenképp majdnem két Desiróéval ér fel (a Desiro 98+12+13 ülő- és 90 állóhelyes, míg a FLIRT 200+11 ülő- és 164 állóhellyel rendelkezik), szóval az egy dízel motorvonatos heringjáratok esélye véglegesen megszűnt. A jobb menetdinamikát még nem használja ki a menetrend (sőt, cammogva is olykor perceket vár a megállókba mínusszal érkező vonat a menetrendjére), hogy érdemben rövidüljön a menetidő, pörgősebb legyen a forgalom, még kell egy kicsit várni. Ez talán nem lep meg senkit a vonal mentén...

Flirtökkel indult a hajnal 8-án, hétfőn (képek: Vörös Attila)

A forgalom sűrítésének egyik fontos akadálya, hogy még nem készült el Dorogon a villamos betáplálás. Egyelőre az istvántelki alállomás látja el árammal az egész 2-es vonalat, ennek következményeivel kapcsolatban eltérő véleményeket hallottunk. A csökkentett teljesítmény visszatérő eleme a szóbeszédnek, Istvántelekről például azt tudtuk meg nem hivatalosan, hogy a korlátozás abban áll meg, hogy egyelőre nem adnak minden járatra dupla Flirtöt. A terhelést nem bírná el az istvántelki alállomás.

A helyzetről megkérdeztük a MÁV-ot is. A válaszokból kiderül, hogy a villamos vontatás április 8-i felvétele előtt több erősáramú szimuláció készült különböző menetrendváltozatokra (beleértve a jelenlegi menetrendet is) és vonat-összeállításra. Vizsgálták a szükséges teljesítményigényt, a terhelőáram nagyságát, valamint a vonalon jelentkező feszültségesést. A szimuláció eredményei alapján a szakértők megállapították, hogy az egyoldalú betáplálás miatt a vonalon nem minden személyvonati menetrendi struktúra vezényelhető le zavarmentesen a megengedhető terhelőáram túllépése miatt, de az eddigi menetrend – a villamos vontatású tehervonati közlekedés kizárása mellett – legfeljebb kétegységes FLIRT motorvonattal megoldható. Ezért további korlátozást (pl. egyidejű áramszedőszámra vonatkozóan) nem határozott meg a vasúttársaság, a mozdonyvezetőknek sem kell óvatosabban gyorsítani.

A dorogi betáplálás helyszíne. Egyelőre még hiányzik a be és a táplálás is...

Ezután rákérdeztünk, hogy akkor miért nem minden járat dupla Flirt. Nincs elég szerelvény esetleg? A válasz szerint ez nem is volt a terv: alapvetően mindegyik vonatot egy Flirt egységgel tervezték, a változó utasforgalom megfelelő kiszolgálása érdekében azonban bizonyos vonatokat dupla egységgel közlekedtet a vasúttársaság. A szilis ingákkal kapcsolatos kérdésünkre nem érkezett válasz, a Start valószínűleg egyáltalán nem számol mozdonyos vontatással a vonalon.

Aggodalmak merültek fel a Flirtök fokozott nyomkarima-kopásával kapcsolatban a gyakori, szűk ívek miatt – egy esztergomi kör alatt a hegyi jellegű pályán akár többet kophat a kerék, mint egy záhonyi forduló közben a nagy egyenes síkságon. Ezt majd csak hónapok, de inkább fél év múlva lehet kimutatni legkorábban, de nem kell semmi komolyra gondolni, hiszen a Desiro motorvonatok, Csörgők és Bhv-kocsiknak sem lett semmi baja. Szimplán csak új helyzet ez itthon Flirtökkel. Maximum kicsit gyakrabban kell a vonatokkal meglátogatni a kerékesztergát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!