A hetven példányos belföldi forgalmú flotta harmincöt többcélú és harmincöt első osztályú járműből áll. Január végéig a huszadik komplett kocsiszekrény készült el az összeállító készülékben, és tíz fényezett többcélú jármű szerelése, üzembe helyezése van folyamatban a szerelősoron. Három jármű készült el teljesen, ezek megkapták a próbaüzemi hatósági engedélyt: az első csütörtökön indult el Zalaegerszegre, péntektől pedig a másik kettő is forgalomba áll. Az első három IC+-kocsi a Zalaegerszeget, Szombathelyt és Veszprémet Budapesttel összekötő Göcsej és Bakony Intercitykben közlekedik.

Az első belföldi, másodosztályú, többcélú teres IC+-kocsi, a Göcsej IC szerelvényében, a Déli pályaudvaron (fotók: Maron Szilárd)

Az első tizenkét másodosztályú kocsi a Göcsej és Bakony IC-vonatokban fog közlekedni. A következő három jármű műszakilag február végére lesz kész, hatósági engedélyeztetésük márciusban várható, ezt követően állhatnak majd forgalomba.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a decemberi menetrendváltás pozitív változásairól is beszámolt: „A versenyképes, fenntartható, szerethető vasúthoz folyamatos fejlesztésre, jó menetrendi kínálatra és tarifára van szükség. Az előző év decemberében, hosszas előkészítő munka után bevezetett új menetrend pozitív hatásai már most jól látszódnak. Az egyik legnagyobb nyertes kétségkívül a Budapest–Zalaegerszeg vonal volt, ahol már 40–50 százalékkal nőtt az utasszám. Ezen a vonalon, a Göcsej IC-ben indul most el először az új belföldi IC+-kocsi is, ez egy igazán versenyképes termék.”

Tóth Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára elmondta: „A kormány alapvető szakpolitikai törekvése, hogy a közösségi közlekedés és az annak gerincét adó vasút az egyéni megoldásokkal versenyképes, az igényekhez igazodó, korszerű és összehangolt kínálattal álljon az utasok rendelkezésére. 2020-ban minden korábbinál több forrás, közel 300 milliárd forint hasznosul kötött pályás infrastruktúra-fejlesztésekben. Az idén célba érő legfontosabb beruházások a főváros vonzáskörzetét érintik: elkészül a Rákos–Hatvan és Kelenföld–Százhalombatta–Pusztaszabolcs vonalszakaszok korszerűsítése is. A Budapest elővárosi forgalmat 2022 végére teljes egészében korszerű Desiro, Flirt vagy emeletes Kiss járművek szolgálják majd ki. A járműállomány fiatalítását, minőségi cseréjét feszes ütemezésben meg kell valósítani a távolsági és nemzetközi forgalomban is.”

Pazar, szellős és modern érzést keltő a kocsinak a belseje

Kerékgyártó József, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója a másodosztályú kocsik gyártásán túl várható további fejlesztésekről is beszámolt: „A mostani hetvenes szériában harmincöt első osztályú, prémium kategóriás IC+-kocsit is legyártunk. Az első osztályú járművek 2020 őszén, a hetvenes széria utolsó darabja pedig 2021 nyarán állhat forgalomba. Az első osztályú, bisztrórésszel is rendelkező IC+-jármű Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc, Szeged és Pécs felé fog várhatóan közlekedni. Megkezdődött továbbá az IC+-járműcsalád legújabb tagja, az IC+-vezérlőkocsi tervezése is. Első körben két prototípus legyártását a MÁV-Start saját forrásból tervezi megvalósítani.” Hozzátette, a bisztrórész biztosan előnyös lesz, hiszen ki nem fogyasztana el esetleg egy szendvicset, egy három órás út során. A vezérlőkocsira szintén nem kell majd sokat várni, lehetőség szerint minél korábban tervezik majd elkezdeni a gyártást; mivel a vasúttársaság a kisgyermekes családokra is gondol, lesz benne a gyermekeknek játszósarok is.

Ennek a hetven kocsinak a legyártása 31 milliárd forintból valósul meg, a vasúttársaság a saját forrása mellett 15 milliárd 300 millió forint kormányzati költségtérítést is kap.

Kerékgyártó József, a MÁV-Start vezérigazgatója tart ismertetőt az új kocsikról

A MÁV-Start hosszútávú céljai között szerepel az intercity-útvonalak kibővítése, a szolgáltatás minőségbeli fejlesztése, összesen háromszáz IC+-kocsi legyártásával a 2023-as piacnyitásig. A legutóbbi kormányhatározat jelentősen támogatja a vasútijárműpark fejlesztését, illetve a közszolgáltatási színvonal javítását, emiatt is jöhetett létre ennek a hetven, korszerű, modern, nemzetközi forgalomban is használható kocsinak a legyártása.

Az elsődlegesen belföldi forgalomba szánt, másodosztályú, többcélú kocsik elődjeikhez képest némely dologban meg is újultak, amit észre is vehetnek a szemfüles utasok. A kocsi továbbra is modern megjelenést tükröz, igen nagy kényelemmel párosítva. Az illemhely tágas, a kerékpároknak és tulajdonosaiknak is van bőven elég hely. Az egész kocsi szellős, modern, digitális utastájékoztatással van ellátva. Belső burkolati elemek újultak meg, ebben is különbözik ez a kocsi. A maximális engedélyezett sebesség 200 kilométer per óra.

Kényelmes ülések, lehajtható asztalrészek és elektronikus csatlakozók

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!