A francia vasútvállalat, az SNCF kifejezetten az állomások és pályaudvarok fejlesztésével foglalkozó Gares et Connexions-ágazata a Ceetrus (volt Immochan) ingatlanfejlesztővel tárgyal a párizsi Északi pályaudvar, a Gare du Nord átalakításának ügyében. A vállalat szándékai szerint a pályaudvar felvételi épületének jelenlegi szintterületét átépítésekkel és bővításekkel a jelenlegi háromszorosára bővítenék 2024-re, a következő, Párizsban megrendezendő Olimpia idejére.

Az átépített pályaudvar, egyelőre még csak látványterven (képek forrása: Valode et Pistre architectes)

A projekt vezető építésze Denis Valode lesz, a keletkező új épületrészek mérete arányaiban összehasonlítható az 1864-ben elkészült, Jacques Ignace Hittorf által tervezett eredeti pályaudvari épülettel. Az építésziroda számos nemzetközi, Gdynyától Moszkván ár Pekingig elszórt tervek és épületek mellett a Grand Paris Express három állomását, a Pont de Rungist, a Les Ardoines-t és a Le Vert de Maison-t is tervezi.

Az új terminál újra interpretálja Hausmann báró, az ismert 19. századi várostervező koncepcióját a párizsi sugárutakat összekötő passzázsokról: egy 18 méter magasba nyúló, széles galéria fog átvágni az épületegyüttesen, felfűzve a vasúti, helyi közlekedési szolgáltatások és kereskedelmi egységek sorát, lehető legrövidebb, legkényelmesebb és szolgáltatásokkal szegélyezett úton átszállást kínálva a városi és nagytávolságú közlekedési eszközök között.

Az új létesítménynek nem csak az utasok fognak örülni: Franciaországban elsőként városi futópálya is épül, az egy kilométeres, magasba emelt pályáról kiváló kilátás nyílik majd a párizsi háztetőkre, az utat közösségi öltözők és különböző egyéb sportfunkciók helyiségei szegélyezik majd. Gondoljunk majd erre, ha legközelebb a Westend tetőterasza felé vesszük az irányt, ahol az eredetileg tervezett parkolók helyén ideiglenes gokartpályát alakítottak ki – pedig futni akár itt is lehetne.

Az új Gare du Nord környezeti elkötelezettségét a különböző beépített, alternatív energiatermelési rendszerek is bizonyítani fogják. Ha mindez megvalósul, a Gare du Nord lesz a legnagyobb beépített szintterületű állomásépület Európában.

Újabb passzázs Párizsban, jobbra éppen egy bicajkölcsönző

2024, ízlelgessük ezt a számot! Még hat év. Szerkesztőségünk mostantól fogva fogadóirodaként is működik, bátor, kockázattól sem visszariadó olvasóink itt tehetik meg tétjeiket arra vonatkozóan, hogy erre az időpontra a Nyugati pályaudvar pénztárcsarnokának mennyezetomlás miatt lezárt részét ideiglenes fa-védőépítmény alatt újra használatba lehet-e venni, vagy marad a fémkerítés? Ne habozzanak, fogadjanak, fődíj egy párizsi vonatút – háromszori átszállással – a Gare du Nord megnyitására!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!