Közismert, hogy Budapest környékén a közösségi közlekedés harántirányú útvonalai sokkal rosszabb szolgáltatást nyújtanak, mint a sugárirányban Budapest felé vezetők. Ezt a helyzetet az utóbbi évtizedek vasútvonal-megszüntetései tovább nehezítik. Egy hétvégi, Vácról Bátonyterenyére irányuló utazás során az útvonalon heverő összes banánhéjra kivétel nélkül rá lehet lépni.

Délre kellene Bátornyterenyére érni, magától értetődő választásnak látszana az Aszódig, vagy Gödöllőig történő buszozás, onnan pedig a vonat. Hétvégén indul egy busz 5.20-kor Vácról, a következő 11.20-kor. Hatórás ütem az agglomerációban szép teljesítmény, hozzá lehet tenni, hogy a hajnali busznak Váchartyán és Galgamácsa között így is egy utasa van: a buszvezető – többszöri helyszíni megtekintés alapján.

Az aszódi útirány tehát kiesett, nézzük meg Gödöllő felé. A salgótarjáni vasútvonalon kétórás követés van, tehát a megkívánt déli érkezés valójában azt jelenti, hogy 11.13-kor kell Bátonyterenyére érni. Ehhez Gödöllőn a 9.27-kor induló gyorsvonatra kell felszállnunk. A csatlakozás kiváló, Vácról 9.32-kor érkezik a busz a gödöllői autóbusz-pályaudvarra, és innen még jó tíz percre lenne gyalogosan az állomás, mintha egy tudatosan elrontott rendszerrel állnánk szemben.

Új színezésű Usgyi napfürdőzik Hatvanban (a szerző felvételei)

Nem marad más, mint a légvonalban amúgy 53 kilométert kitevő távot Budapesten keresztül abszolválni, 143 kilométeres vonatúttal. Hozzá kell tennünk, teljesen nyilvánvalóan periférikus utasigényről van szó, nem is vártunk mást.

Itt bejön egy személyes tényező, az utazót cserbenhagyta az egyébként menetrendi adatokkal bőven telezsúfolt emlékezete, ahonnan kiesett, hogy a 70-es vonalon egy ideje már hétvégén is közlekedik a gyorsított vonatok egy része, melyek reggel minden óra 59-kor indulnak Vácról a Nyugatiba. E tény ismeretének hiányában kézenfekvő megoldásnak tűnik a 7.50-kor a Keleti pályaudvarra induló EN-t választani, ezzel kiesik a pénz- és időigényes pályaudvarok közötti utazgatás Budapesten.

Az alkalmazandó tarifák: ötvenszázalékos kedvezményre jogosító Start-kártya az egyik utazónak, szintén ötvenszázalékos kedvezményre jogosító diákigazolvány a másiknak, kiegészítve egy Vác és Budapest közötti diák-havijeggyel. A jegyeket online-módon szándékozzuk megvenni és telefonon fogjuk bemutatni ellenőrzéskor.

Az EN-ról huszonhárom perc átszállás a Keletiben az egri gyorsra barátságosnak tűnik, onnan le lenne zsírozva az egész út, még akkor is, ha több mint három órát kell ülni különböző vonatokon. Mocorog ugyan a kisördög, hogy az EN nem a pontosságáról ismert, de hátha kivételesen szerencsénk lesz. A jegyvétellel mindenesetre még várunk, mert ha nem jön az EN, és bukjuk a keletis csatlakozást, akkor le kell fújni az egész utat. Tehát jegyet akkor váltunk, amikor az EN megjelenik a váci váltókörzetben.

A váci állomás kijelzőin messziről látható a vastag vörös csík: az EN előreláthatólag harminc percet késik. Válságtanács, megpróbálok némi autóbusz-menetrendet kinyerni a telefonból Hatvan és Nagybátony közötti szakaszra, hátha... De elkeveredek a Maconka, Ózdi út 110. és a Nagybátony, Volán-telep között, hiába, a helyismeret hiánya.

Eközben viszont befut az emlékezetből kiesett, de hétvégén is közlekedő gyorsított vonat, késés nélkül. Gyors fejszámolás, lenne huszonvalahány perc a Nyugatiból átérni a Keletibe, próbáljuk meg! Munkanapokon a gyorsított vonatok lassabban érnek be, mint a személyek, de ma szombat van, hátha! Jegyvétel a vonaton, egyelőre csak a Start-kártyával rendelkező utazó számára, és csak a Nyugatiig, ki tudja, miféle döntéseket kell még hozni egy vonatkésés esetén? Az online-rendszer persze már elindult vonatra nem ad ki jegyet, csak a következőre, de a jegyvizsgáló megértő, magában mormogva megindokolja a szabálytalanságot az EN késésével.

A bkk.hu szerint 8.43-kor indul egy troli a Rudas László Podmaniczky utcából a Keleti felé, nagyon szűkösnek látszik az idő, inkább a villamos és busz kombinációját részesítjük előnyben a Blaha Lujza téren át. A metró nem játszik, hétvégén a teljes hármas vonalon üzemszünet van. Az akció sikeres, öt perccel a vonatindulás előtt fent ülünk az egri gyors kék Flirtekből kiállított szerelvényén és hozzáláthatunk a világ legnehezebb fejtörőjének: megpróbálunk ismét online-módon jegyet venni. Az egyik jegy Start-kártyával mentesül a gyorsvonati pótdíj és a budapesti szakasz díjtétele alól, a másik, a diákjegy pótjegyes, de bkk-havijeggyel erre sem kell megfizetni a Budapest területén lefutott kilométereket. Hatvan éven felüli amerikai állampolgár szerencsére nincsen közöttünk.

A feladat bonyolultsága miatt az egy menetben történő jegyváltásra eleve nem vállalkozom, először külön megveszem a Start-kedvezményes menetjegyet, a rendszer tökéletesen működik, nem számol fel pótjegyet és a budapesti közigazgatási határt is automatikusan kezeli. Következik a bkk-havijegyhez csatlakozó diákjegy. Itt a rendszer nem ismeri a díjszabási határ kedvezményét, ezt manuálisan kell előállítani, így Rákocsabától Nagybátonyig kísérlek meg vonatjegyet venni. Ki is ad a rendszer egy személyvonati csatlakozást, természetesen a szükséges gyorsvonati pótjegy nélkül, mivel Rákoscsabán nem áll meg a gyorsvonatunk. A vonat időközben elindult. Feladom a harcot a rendszerrel, belenyugszom, hogy inkább kifizetem a Keleti és Rákoscsaba közötti diákjegy árát is, csak legyen már jegyünk. A rendszer visszautasít, mert a kiválasztott vonat szerinte már a múltban van. Gyors malmozás fejben, egyetlen lehetőség a két óra múlva induló gyorsvonatra diákjegyet venni, ezt meg is teszem. Közben a jegyvizsgáló is odaért, rögtön felfogja a helyzetet és szabályellenesen, ám emberi módon elfogadja a helytelen vonatra szóló diákjegyet. Innen Nagybátonyig az út már nem tartalmaz meglepetést.

Alkonyi hangulat Pásztón

Az utazás végeztével, a kényelmes íróasztal mellől több kérdés is feltolul: hogyan utazik a „keményen dolgozó kisember”, aki mondjuk ideje nagy részét nem menetrendi kombinációk kitalálásával tölti? Hogyan utazott volna el az, aki nem telefonon veszi meg a jegyét, hanem a pénztárnál? Mikor adta volna fel a dolgot? Egyáltalán nem utazott volna el? Elmegy autóval? A rendszerben általánosan van valami hiba, vagy csak simán egy időben és térben túlságosan kiélezett helyzet alapján mondunk megalapozatlan véleményt? Más lenne a helyzet, ha működnének még a harántoló vasútvonalak Vác, Aszód és Gödöllő háromszögében?

Mindenesetre a kedélyállapotunk estére visszatért a normál kerékvágásba. Bár Nagybátonyban, a Viessmann Kft. nyílt napján nem nyertünk a tombolán N-es felsővezeték-szettet, visszafelé minden óraműszerűen működött, beleértve a brünni EC-re történő keletis átszállást is. Igaz, hogy most már rutinból fizettem duplán a diákjegyet Rákoscsaba és a Keleti pályaudvar között.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!