Hiába lehet akár már nettó 600 ezer forintot is keresni kamionsofőrként Magyarországon, egyre több a betöltetlen álláshely itthon. Egy innovatív magyar fejlesztő cég szoftveres alkalmazása viszont megoldást jelenthet a sofőrhiány okozta kihívásokra: a szoftverük alkalmazásával szinte nullára csökkenthető a rakodások előtti várakozási idő, így akár harminc százalékkal is növekedhet a sofőrök hatékonysága és a gépjárművek futásteljesítménye.

Az elmúlt tíz évben két és félszeresére nőtt a nemzetközi fuvarozás teljesítménye Magyarországon. Jelenleg 12 ezer fuvarozó vállalkozás, 63 ezer gépjárművel, a hazai munkavállalók 3,5 százalékát foglalkoztatja a szektor. A logisztikai és fuvarozási ágazat a magyar nemzetgazdaság részére 500 milliárd forint árbevételt generál. Az elmúlt évekre jellemző dinamikus növekedés következtében állandósult a gépjárművezető hiány Magyarországon. A bérek ebben az ágazatban növekedtek a legnagyobb arányban az elmúlt években, ennek hatására ma a versenyszférában a belföldi gépkocsi-, és autóbuszvezetők átlagosan nettó 200–250 ezer forintot keresnek, a nemzetközi fuvarozásban 400–600 ezer forintnyi nettó fizetést is hazavihetnek a sofőrök. 2015 szeptembere óta zajlanak az országban ingyenes sofőrképzések, többszörös túljelentkezés mellett.

(illusztráció: H. Szabó Sándor)

– Sajnos az ezzel kapcsolatos elsődleges tapasztalatok is beigazolták a korábbi félelmeket, miszerint a végzett sofőrök az első adandó lehetőséggel élve külföldre mennek, magasabb fizetés reményében. Ezért az ágazatban ugyanúgy hiány van sofőrből, mint a képzéseket megelőzően – mondta Perlaky Zoltán, a GLABs menedzsere. A probléma részbeni orvoslására született egy innovatív, magyar informatikai megoldás a GLABstől, az online időkapu, amelynek segítségével a szállítók online időpontot foglalhatnak a rakodásra. Az alkalmazás az időpontfoglaláskor figyelembe veszi a szabad rakodási kapacitásokat és rendelkezésre álló erőforrásokat is, így a szállítók olyan időpontokra tudnak érkezni, ahol a rakodás szinte várakozási idő nélkül elkezdődhet, a jelenlegi akár több órás várakozási időktől eltérően. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a rakodás előtti várakozási idők közel nullára csökkentésével, akár harminc százalékkal is nőhet a járművek futásteljesítménye valamint a sofőrök hatékonysága.

Ez komoly fegyvertény a fuvarozóknak, hiszen ha a szállítmány tervezhetőbben, pontosabban érkezik, csökken a várakozási idő, akkor ugyanannyi idő alatt több fuvart lehet megvalósítani, ezáltal hatékonyabban lehet az élőmunkaerővel, azaz a sofőrrel gazdálkodni.

– Nagy szó, hogy az elmúlt két és fél év számai azt mutatják, hogy nagy távolságokon belül is képesek a szállítók pontosan érkezni, például Spanyolország–Magyarország fuvarozási viszonylatban, az alkalmazást használók esetében hetvenöt százalékban pontosan érkeznek a kamionok ki- és beszállítási időpontokra – mondta Perlaky Zoltán.

Ez a magyar megoldás elsősorban a gyártó cégek logisztikai szakembereinek, raktár, porta, fuvarszervezés, munkáját könnyíti meg, teszi transzparenssé. Másodsorban a szoftvert használó fuvarozók és szállítmányozók mindennapi munkaszervezéséhez ad nagy segítséget. Az időablakos érkeztetése a fuvaroknak általános gyakorlat a logisztikában. A többségük papír alapon, excel táblában, kisebb informatikai fejlesztéssel működik, azonban ezek hatékonysága mára már nem elegendő, az Ipar 4.0 elvárásait is figyelembe véve. – Ezzel szemben az erőforrás alapú időkapu a közúton történő árufuvarozás minden szereplője számára sokkal tervezhetőbb, kiszámíthatóbb ki- és beszállítási feltételeket teremt – mondta Perlaky Zoltán. A fejlesztő cég szakembere szerint a GLABs mindezt teszi úgy, hogy közben rugalmasan kezeli, az ad- hoc jelleggel felmerülő szállítási helyzeteket.

A rendszer figyelembe veszi a gyár, a logisztikai raktár erőforrásait, a targoncástól a portásig, azok leterheltségét, illetve az adminisztrációs terheket megosztja a fuvarozási folyamat szereplői között. A fuvarozáshoz kapcsolódó összes dokumentum egy helyen elérhető, egy online platformon, ezzel is biztosítva a szállítólevelek, EKÁER-számok, szállítási azonosítók, minőségbiztosítói anyagok meglétét. Így nem vesznek el dokumentumok, sem pedig a fuvarozási folyamathoz kapcsolódó, lényeges információk. Időbélyeggel garantálja a folyamat időbeliségének dokumentálását. A szoftver hatékonysága akkor a lesz hatványozottan érezhető, amikor az árufuvarozás minden szereplője bekapcsolódik a felhasználók közé, hiszen így kialakulhat egy tervezhető menetrend a közúti árufuvarozásban is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!