„Márciustól Budapesten közlekedik Európa egyik legnagyobb csuklós hibridbuszflottája – ezzel a blikkfangos címmel adott ki sajtóközleményt 2015-ben a BKK. Akkor valószínűleg még senki nem sejtette, hogy alig több mint egy év múlva véget is ér a történet; az üzemeltető T&J Busz Projekt Kft. ugyanis offshore gyanúba keveredett, így a BKK 2016 júliusában szerződést bontott velük. A huszonnyolc Volvo 7900A Hybrid azóta a Volvo Hungária cinkotai telephelyén várja sorsa jobbra fordulását.

Egy ideig még várhatnak, ugyanis a BKV ezúttal kéttengelyes, szóló hibridekre írt ki ajánlati felhívást. Az alapmennyiség huszonöt busz, de opcióban további legalább tíz, legfeljebb tizenöt járművet is rendelhetnek. Legjobb (vagy legrosszabb) esetben (döntse el mindenki maga) tehát akár negyven ilyen jármű is közlekedhet majd Budapesten.

Jöttek, láttak, mentek. Bő egy után véget is ért a csuklós hibrid Volvók pályafutása Budapesten – egyelőre (fotó: Tóth Ádám)

Furcsa érdekesség, hogy csak a buszok gyártmányának kell megegyezniük, így a típus, az évjárat és kialakítás lehet más. A Fővárosi Közbeszerzési Lebonyolító és Minőségbiztosító Kft. honlapján elérhető dokumentumok alapján a beszerzendő hibrideknek 2010. vagy az utáni gyártásúak lehetnek, a két- vagy három ajtó egyaránt megengedett, a futásteljesítményük nem lehet nagyobb 350 ezer kilométernél, a motorjuknak teljesítenie kell legalább az Euro V EEV környezetvédelmi normát, az utastérnek pedig (az állóhelyeket négyzetméterenként négy fővel számolva) 75+1 férőhelyesnek kell lennie. Arról nem szól a fáma, hogy soros vagy párhuzamos hibridet akarnak-e, arról viszont igen, hogy a sebességváltó lehet automata vagy automatikus kapcsolású (robotizált) is, de legalább hatfokozatúnak kell lennie.

Információink szerint a fenti lehetőségek kihasználásával a buszok több helyről érkeznek majd, és valószínűleg köztük lesz többek között az a hat Volvo 7900 Hybrid is, ami 2014-ben állt forgalomba Bécsben, de a kedvezőtlen tapasztalatok miatt egy év elteltével le is állította őket a Wiener Linien.

Hibrid buszok üzemeltetésében egyébként a BKV-nak is van már tapasztalata: egy Volvo 7700 Hybrid közel egy éve van a cégnél tartós bérleti konstrukcióban. Az MBK-620 rendszámú jármű 2012-es gyártású, 2013-ig Miskolcon, majd 2014. elején Pécsett dolgozott, utána került a fővárosba. Egy ugyanilyen buszt annak idején mi is kipróbáltunk.

Jelenleg ez az egy hibrid busz van Budapesten, de jó eséllyel a hamarosan beszerzendő hibridek is Volvo gyártmányúak lesznek (fotó: Bohus Dávid)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!