Ahogy nyáron már többször is – főleg pontszerűen – előfordult, úgy szeptember végétől is bevet a MÁV Start mozdonyos szerelvényt, sőt szerelvényeket a lajosmizsei elővárosi vasútvonalon. Ez az utolsó olyan vasútvonal a budapesti elővárosban, ami még nincs villamosítva, az utóbbi években a vasúttársaság pedig arra törekszik, hogy a forgalmat a modernebbnek ható Desiro motorvonatokkal bonyolítsa le. Eleinte ezt csak hétvégén lehetett megtenni, de mióta elkészült az esztergomi vasútvonal villamosítása, az onnan elkerülő Desirók teljesen ki tudták váltani a csörgős személyvonatokat.

De a Desirókból nem csak a lajosi vonalnak jutott, négy-hat egység Debrecen környékén dolgozik, valós fejlődést hozva a vasúti szolgáltatásba. (Szépséghiba, hogy egy-egy motorkocsi szinte állandóan kiesik a forgalomból, mivel néhány havonta lezúznak egyet-egyet a Debrecen környéki autósok...) Az észak-balatoni vonalon a nyári csúcsforgalmon kívül is közlekednek Desirók, és a bajai forgalom (Gemenc Expressz) is lefoglal hétköznapokon 1-2 egységet, hétvégén pedig további néhányat a diákjárat Sugovica miatt. Idei újítás, hogy a nagy mezőföldi tehervonat-terelés befejeztével a Székesfehérvár–Pusztaszabolcs viszonylaton is Desiróval szolgáltat a Start, ezzel megpróbálva feledtetni az utasokkal a másfél évig tartó pótlóbuszozást. A MÁV-tól kapott tájékoztatás szerint jelenleg a következő vonalakon foglalkoztatják a Siemens motorvonatokat:

  • 142-es számú, Budapest–Lajosmizse vonalon
  • 46 sz., Budapest–Baja
  • 44 sz., Székesfehérvár–Pusztaszabolcs
  • 26-29 sz., Székesfehérvár–Tapolca és Balatonszentgyörgy–Ukk
  • 105 sz., Debrecen–Nyírábrány
  • 106 sz., Debrecen–Nagykereki
  • 108 sz., Debrecen–Füzesabony

Nem alkonyodott még be a Csörgőknek a 142-es vonalon! (fotók: Vörös Attila)

Mivel a flotta továbbra is csak harmincegy motorvonatból áll és hat egységet jelenleg nem tudnak forgalomba adni (közülük három áll tartósabban), előfordul, hogy nem jut mindenhova. Illetve: nem elég, mert hiába megy esetleg minden járaton Desiro a lajosi vonalon, ha egyes zsúfoltabb járatokra két-három egység helyett csak egy jut... A Desiro-kiadás akkor vált tarthatatlanná, amikor a 108-as vonalon újra a teljes hosszon kezdtek közlekedni a vonatok szeptember végén. Mint ismeretes, a macsi kőrakodás miatt a tavasz eleje óta Füzesabonyból csak Balmazújvárosig jártak a személyvonatok, onnan Debrecenbe pótlóbusszal lehetett továbbmenni. A kőrakodásnak egyelőre vége, így viszont vissza kellett adni Debrecennek az onnan elhozott kapacitást.

Személyvonat halad Gyálon

Ennek eredménye, hogy eggyel több Desiro közlekedik ott, ahol a legjobb helye van: a Debrecen környéki dízeles vonalakon. A lajosmizsei elővárosi vonalra pedig a Start egy nagykapacitású mozdonyos szerelvényt állított be: a Csörgő rendre öt posta-Bhv-t húz, csaknem dupla kapacitást biztosítva, mint egy dupla Desiro.

A MÁV-tól megtudtuk, hogy hosszabb távon is újra számolnak a hagyományos szerelvényekkel, nemcsak az őszi időszakban, de a menetrendváltozás után is dolgozik majd akár több csörgős-béhávés szerelvény is a 142-es vonalon. Az utasok egyékbént szeretik a megoldást, hiszen a Desirós járatokra gyakran nem fér föl mindeni, vagy tumultuózus jelenetek játszódnak le. Ezzel szemben a mozdonyos szerelvényen szinte mindig van elég hely mindenkinek!

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!