Franciaországban július 1-jétől 90 kilométer per óráról 80-ra csökkent a megengedett legnagyobb sebesség a lakott területen kívüli országutakon. Az intézkedés mintegy 400 ezer kilométernyi útszakaszt érint.

Az Edouard Philippe francia miniszterelnök által idén január közepén bejelentett, 18 közlekedésbiztonsági intézkedésből álló csomag leglényegesebb eleme, hogy azokon a lakott területen kívüli főútvonalakon, amelyeknél a haladási irányokat fizikai akadályok (korlát, fal) nem választják el, a megengedett legnagyobb sebességet 90-ről 80-ra csökkentik.

A francia főútvonal-hálózat túlnyomó részét érintő rendelkezés vasárnap lépett hatályba. A korlátozás célja a halálos balesetek számának csökkentése.

A bejelentés azonban óriási felháborodást váltott ki az autósokat és motorosokat képviselő egyesületeknél. Ők politikai jellegűnek és feleslegesnek tartják a korlátozást, s a felmérések szerint a franciák 76 százaléka sem támogatja az intézkedést. A parlamentben az elégedetlen képviselők úgy vélték, hogy a javaslat a vidéket bünteti, ott található ugyanis az érintett útszakaszok jelentős része.

A miniszterelnök azt mondta: vállalja a népszerűtlenséget, ha azzal évente 300-400 életet menthet meg. „A halottak és a sérültek számának csökkentése a francia utakon a közpolitika igazi kihívása” – fogalmazott májusban a kormányfő, aki arra is ígéretet tett, hogy a korlátozás eredményeit 2020. július 1-én megvizsgálják, s amennyiben az eredmények nem teljesítik az elvárásokat, a kormány „vállalni fogja a felelősséget”.

Számos korlátozó intézkedésnek köszönhetően Franciaországban 2013-ra sikerült a felére csökkenteni a halálos balesetek számát 3427 áldozattal, de a következő években ismét emelkedés kezdődött, tavaly (3648 áldozat) viszont 1,4 százalékkal csökkent az előző évhez képest.

Valahol Franciaországban, ahol járt a Google Streetview kamerás autója

Európa legtöbb országában 90 kilométer per óra az áltlános határ az országutakon személyautók számára – derül ki a Wikipedia táblázatából. Sok persze a korlát ezen belül is, számos országban például a szilárd burkolat nélküli utakon alacsonyabb a limit, ahogy néhány állam kontinensen kívüli területein (Azori-szigetek, Grönland, Csatorna-szigetek) is.

Finnországban az évszaktól is függ a határ, ahol nyáron 100-zal, ott télen csak 80-nal hajthatunk.

Franciaország most Dániához, Svájchoz, Ciprushoz, Szerbiához, Boszniához, Montenegróhoz csatlakozik a 80-nal.

Hollandiában, Máltán 60–80, Norvégiában 80–90, Svédországban 60–110, Írországban, Macedóniában 80–100 kilométer per óra között változik a megengedett sebesség.

Belgium ebben is megosztott, Flandriában csak 70 az általános határ, miközben Vallóniábn 90.

Ausztriában, Németországban gyorsabban szabad haladni az országutakon, 100-zal, sőt, a németeknél, ahogy a sztrádákon, elvileg a soksávos országutakon sincs limit! Nagy-Britanniában 60 mérföld per óra a megengedett, vagyis 97 kilométer per óra. Bizonyos utakon Portugáliában, Spanyolországban és Romániában (itt az E-utakon) is 100-ig nyomhatjuk.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!