Exkluzív intejút közöl a Magyar Idők Mosóczi Lászlóval, az innovációs tárca közlekedésért felelős államtitkárával. Az interjúból megtudhajtjuk, hogy ismét – immár ki tudja hányadszor – előkészítik a közúti és a vasúti közösségi közlekedés összehangolását, hogy egységes menetrendi, utastájékoztatási és jegyrendszer jöhessen létre 2020-ig. Nagyteljesítményű szűrőberendezést szerelnek fel a minisztériumban, amelynek feladata a vasúti és autóbuszjáratok párhuzamosságának kiszűrése lesz. Melléküzemmódban a készüléket arra is alkalmassá teszik, hogy kezelje a „több jegy helyett egyetlen jegy” problémáját, amellyel eddig több kutatócsoport foglalkozott – a megoldás reménye nélkül. Mindez úgy fog létrejönni, hogy a különböző kerékanyaggal és -keménységgel dolgozó szolgáltatókat továbbra sem szándékoznak egy cégbe összefogni.

További újdonság, hogy a vasúti biztosítóberendezések fejlesztése és telepítése politikai ciklusfüggő lesz, 2022-re minden vasúti fővonalon üzemben lesz a GSM-R és ETCS2, így – vélhetően – Zákánytól Záhonyig megállás nélkül lehet majd százhatvannal repeszteni a síneken, ha lesz ehhez vontatott és vontatójármű, lassújelmentes pályaszakasz, ezt lehetővé tevő menetrend, kordában tartott öngyilkosok, a csomópontokban pontosan kijönnek a pókok, a faleveleket eltávolítják a sínekről és folyamatosan kellemes, október eleji idő lesz, tizennyolc fokkal, fátyolfelhőkkel, de csapadék nélkül, elegendő utassal, de nem túl sokkal.

Mosóczi László (forrás: magyaridok.hu)

A kormány ismét, korábbi ellenkező értelmű, esetleg nem egyértelmű, a problémát elmismásoló deklarációk rontó hatását semmissé téve deklarálta, hogy a közösségi közlekedés gerince a vasút, ezen felbuzdulva rögtön 1500 milliárdot tol az ágazat fejlesztésébe. Megjegyezzük, hogy nyilván a kisprojektekbe való szétszivárgás, szétaprózódás hatékonytalanságától visszarettenve ennek felét rögtön egyetlen vonalra fogja elkölteni: Budapest és Kelebia között a ciklus végére százhatvannal szállnak majd a kínai konténerek. A Minisztérium azt is felismerte, hogy az Osztrák-Magyar Monarchiában romlottak el igazán a dolgok, a településeken kívülre került vasútállomások rontó hatását azóta semmiféle kiegyensúlyozott városfejlesztéssel, helyközi és helyi közösségi közlekedés közötti határok elmosásával, tramtrainekkel és egyéb csodákkal sem sikerült ellensúlyozni, ezért az „Arccal a vasút felé” jelszavát az „Arccal az intermodális csomópontok kialakítása felé” jelszavával váltják fel, belenyugodva abba, hogy ha már javítani nem tudunk a helyzeten, legalább betonozzuk be.

Intermodális csomópontok legcsodálatosabbika: Kaposvár

A közúti és a vasúti közlekedési piac uniós szinten elvárt liberalizációja tekintetében a minisztérium egyelőre szkeptikusnak tűnik. 2020-ban a közúti, 2023-ban a vasúti szolgáltatásban kell helyt adni külsős szolgáltatóknak, de a döntéshozók hajlanak arra, hogy vasúti területen további tíz éven át élhetnének a derogációval, azaz nem nyitnák meg a pályákat más szolgáltatók előtt. Minderre az az érv, hogy a szolgáltatók mind a kedvező adottságú vonalakra ugranának rá – és vernék le az árakat –, a kedvezőtlenebb adottságú vonalakon pedig az állami vasúttársaság küszködhetne továbbra is a nehézségekkel. Implicit módon ebből az látszik, hogy minisztérium viszont üdvözölne egy olyan liberalizációt, amelyben az eleve veszteséges vonalakért tülekedének a szolgáltatók, ellenben a fővonalakon továbbra is jóleső tohonyáskodás lehetne az úr. A lényeg: akár vágányzáró táblával is meg kell akadályozni, hogy a Leo Express, vagy a RegioJet a jelenleginél kedvezőbb és esetleg olcsóbb ajánlatokkal csalogassa magához mondjuk a Győrből vagy Vácról Budapestre igyekvő utasokat.

Az autópálya-építésekről megtudhatjuk, hogy Szlovákiával nézeteltérésünk van az M2-es út északi folytatását illetően: Magyarország Rétságon és Ipolyságon át szeretné megvalósítani ezt az összeköttetést – merthogy a nemzetközi közlekedési folyosó papíron Rétságon át halad –, ellenben Szlovákia egyre inkább a Zólyom–Losonc–Salgótarján irányra kacsintgat. Olyannyira, hogy mi is kezdjük egyre kedvezőtlenebbnek tekinteni a Vác és Ipolyság közötti terepviszonyokat – ki tudja, talán még az is elképzelhető, hogy Szendehely-Katalinpuszta lakói egy szép reggel nem fognak arra ébredni, hogy gigantikus viadukt feszül a falu felett. Salgótarján és térsége nem annyira fényes jövőképének pedig nyilván jót tenne az alternatív útirány, de nem várhatjuk el az útépítőktől, hogy területfejlesztési kérdésekkel foglalkozanak az aszfalt helyett.

Az interjú végén kiderül, ha minden jól halad, akkor a következő években elérjük Ausztria autópálya-sűrűségét. Ha ezt az adatot önmagában nem tudnánk eléggé értékelni, akkor álljon itt néhány szám a terület, népesség, autópályahossz és a nemzeti jövedelem összefüggéseit megvilágítandó: Ausztria egy főre eső nemzeti jövedelme háromszor akkora, mint a Magyarországé (47 ezer dollár vs. 15 ezer dollár), népessége kicsivel kisebb (8,5 millió fő), népsűrűsége elhanyagolható mértékben nagyobb, lényegében ugyanaz (110 fő vs. 97 fő négyzetkilométerenként). A háromszoros jövedelmi különbség ellenére megcélzott azonos szolgáltatási szint valószínűleg minden közgazdásszal kimondatja, hogy valami nagyon nem stimmel a koncepcióban.

(A nagyteljesítményű szűrőberendezés üzemeltetéséhez, finomhangolásához némi adalék: egy hajdanán volt folyamatos vasúti kapcsolat mentén szeretnénk közösségi közlekedéssel elutazni, Vácról Ipolyságra, a határállomásnál lévő Parassapuszta-országhatár autóbuszmegállót használva. 5.35-kor Vácról indulva, Drégelypalánkon 25 perces várakozással fél nyolcra Ipolyságon lehetünk. Ha ezt a korai vonatot ejtjük, akkor a következő lehetőségeink vannak:

Drégelypalánk vasútállomásra érkezés 8.55-kor, itt várunk a buszra 11.37-ig. A 12.10-es következő busz indulását a következő érkező vonat egy órával kési le. Szerencsésebbek leszünk, ha a 16.55-ös vonatérkezéssel számolunk, akkor csak 17.37-ig kell várnunk a buszra. A 18.25-ös busz indulását a következő érkező vonat már csak fél órával kési le.)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!