A tér maga a kezdetektől fogva jelentős csomópont volt, a nagykörúti forgalom és a városból kivezető Rákóczi út forgalma találkozott ezen a helyen. Az ötvenes években leállított, majd a hatvanas években újraindult kelet-nyugati (2-es) metróvonal kivitelezése során fontos állomásának szánták a nemzet csalogányáról 1919-ben elnevezett Blaha Lujza téren épülő állomást. Forgalomszámlálási adatok kimutatták, hogy a Nemzeti Színház és a villamosmegállók közötti gyalogosátkelő-helyeken óránként tizenkétezer gyalogos halad át, és a többi átkelőhelyen is öt-hétezer óránként. Ez a szám a tervek szerint a metróállomás átadásával tovább növekedett volna.

A Blaha Lujza tér az ötvenes években, szemben az EMKE-vel<br>A képre kattintva a térről és az aluljáró építéséről készült galériánkat tekintheti meg

A helyzet megoldására többszintű keresztezést javasoltak a szakértők, ennek megvalósítására több tervezetet is kidolgoztak. Az egyik szerint a Nagykörutat a Rákóczi út alatt vezették volna át. A másik terv szerint a Rákóczi út egy felüljárón keresztezte volna a Nagykörutat. Végül az előbbi megoldás mellett döntöttek, de anyagi okokból először csak egy gyalogos aluljáró épült, ami alá a tervek szerint a forgalom növekedésével vezették volna be a Nagykörút forgalmát. Anyagi okokból végül a második fázis soha nem épült meg. Az aluljáró építése azonban így sem volt zökkenőmentes, az építőknek a nagykörúti villamosvágányok alatt futó főgyűjtőcsatorna, a politikusoknak a Nemzeti Színház lebontása okozott kellemetlen perceket. Tény és való, hogy az erősen leromlott állapotú színház útban volt az építkezésnek, annak látványos felrobbantása azonban sokak számára a kultúrának adott látványos pofonként hatott. Maga az aluljáró építése egyébként a villamosforgalom teljes fenntartása mellett zajlott, a tér sarkába kihúzott vágánykereszteken folyamatosan keresztezték egymás útját a villamosok.

Az aluljárót negyvenöt éve, 1966-ban adták át<br>A képre kattintva a térről és az aluljáró építéséről készült galériánkat tekintheti meg

A tér sarkában lévő Erdélyi Magyar Közművelődési Egyesület nevét viselő vendéglátó ipari egység miatt a Blaha Lujza teret sokan a mai napig Emkének hívják, a téren 1966. szeptember 5-én átadott aluljáró is ezt a nevet viselte sokáig, a hivatalos terveken is ezen a néven szerepelt. A metró átadása után a Rákóczi úti villamosforgalom megszűnt, a téren ekkor a forgalmi sávokat beljebb húzták a villamosvágányok helyére. Így a tér gyalogosok által használható része nagyobb lett. A megszüntetett villamosmegállóba vezető egykori lépcsők helyén ma üzletek találhatóak.