A személyszállító vonatok eltűnésével menetvonalak szabadultak fel a legforgalmasabb vonalakon, megkönnyítve a vasúti fuvarozók munkáját. A Kombinált Fuvarozás Nemzetközi Szervezetének (International Union for Road-Rail Combined Transport, UIRR) főtanácsadója, Érsek Ákos március 20-án egy webes konferencián elmondta: a jelenlegi helyzetben Európa-szerte sokkal több kapacitás áll rendelkezésre. Az online konferencia témájaként az intermodális szállítás a koronavírus-járvány idején betöltött fontossága szolgált. A vasúti árufuvarozás kulcsfontosságúnak bizonyul a gazdaság működésének fenntartásában, miközben sok más ágazatnál csökkentették a személyzet létszámát és a működési tevékenységet, többek között a vasúti személyszállításban. Európa legtöbb országában arra kérik az embereket, hogy a vírus terjedésének megfékezése érdekében maradjanak otthon, ennek megfelelően a személyszállító vonatok mennyiségét is jelentősen csökkentették. Például Hollandiában a vonatoknak csak a 35 százaléka közlekedik, a gócpontnak számító Olaszországban pedig teljesen le is állították az „ablakos” vonatokat.

Több európai országban, például Szlovéniában és Olaszországban is leállították a vasúti személyforgalmat, ami kedvez a fontos ellátmányokat szállító tehervonatok közlekedésének (illusztráció: Vörös Attila)

Érsek szerint az országok infrastruktúra-kezelő vállalatai jelenleg azt vizsgálják, hogyan tudnák újrarendezni a már kiosztott menetvonalakat. Ez egy nagyon fontos, ám jelenleg még kísérleti jellegű munka ebben a teljesen új helyzetben. A norvég vasúti infrastruktúra-kezelő BaneNOR a válságra reagálva már meg is hozott új, a vasúti áruszállítást előtérbe helyező prioritási szabályokat. A március 13-án életbe léptetett szabályok kimondják: ha a vonatok közlekedése során szükséges prioritásokat felállítani, a tehervonatokat kell elsőrangúként kezelni a személyszállító szerelvényekkel szemben. Az Egyesült Királyságban is tárgyalnak arról, hogyan lehetne csökkenteni a vasúti személyforgalmat a még hatékonyabb árufuvarozás érdekében.

A vasúti teherfuvarozási ágazatot egy másik dolog is érinti. A konferencián elhangzott a kérdés: mivel nincs elég mozdonyvezető a tehervonatok továbbításához, nem lehetne-e azok közül a vezérek közül alkalmazni néhányat, akik a leállított személyvonatokon dolgoznának? A főtanácsadó válasza szerint elméletileg lehetséges megoldás lenne, nincs szükség plusz engedélyekre, a megvalósítás azonban nem olyan egyszerű, mint ahogy az elsőre tűnik. A legfontosabb kérdés, hogy a mozdonyvezetőnek mely vonalara van vonalismerete, tudnia kell, hol jár, ismernie kell az útvonalat. A vasúti teherszállítás abban is különbözik a személyszállítástól, hogy a tehervonatok általában hosszabb utakat tesznek meg, akár országhatárokon is átlépve. A tehervonatokon szolgálatot teljesítő mozdonyvezetőkre eddig nem vonatkoztak a határellenőrzések vagy a karanténszabályok. Bizonyos helyeken váltják egymást a vezérek, ez általában problémamentesen szokott zajlani, csak intenek egymásnak és átveszik a munkát – jelenti a Rail Freight.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!