Sok vita folyik arról, hogy melyik az igazi magyar dízelmozdony. Van, aki a Púposra esküszik, van, aki szerint a Bobó volt a magyar vasútra legjellemzőbb. Példányszámban lehet, de a legelterjedtebb sorozat valószínűleg mégis a Csörgő lett, hiszen olyan vonalakon is el tud menni, ahol az M40-esek vagy az M44-esek már nem. Igaz, hogy a motorja csak félig magyar, hiszen francia licenc alapján készült, de azért idehaza gyártották.

Tulajdonképpen nem is sok nosztalgiázni valónk lenne az M41-esek kapcsán, miután még jó pár helyen közlekednek az országban. Az igaz, hogy egy részük remotorizált, de még klasszik Csörgők is előfordulnak Tapolca és Székesfehérvár, illetve Tapolca és Kaposvár között, a Pécs–Szombathely gyorsokon, időnként Pécs–Mohács viszonylatban, Celldömölk és Győr valamint Veszprém és Győr között, Debrecen táján (Biharkeresztes, Füzesabony, Tiszalök, Mátészalka, Csenger felé) és a Békéscsaba–Szeged vonalon. Sőt, nemzetközi munkájuk is akad a Záhony és Csap közötti vonatokon!

Azonban a sorozat nemrég szorult ki a lajosmizsei vonalról és a sátoraljaújhelyi vonal villamosításával a miskolci régióban is megszűnik munkájuk. Hol vannak már az ózdi, makói, zólyomi gyorsvonatok? Természetesen más vonalakon is közlekedtek M41-esek, néha meglepő helyeken is, például terelt vonatokkal a kishidasi vonalon vagy Szarvason át. Néhány – helyenként ütött-kopott – képpel emlékezzünk a Start előtti időkről és a Csörgők hőskoráról!

A másik emblematikus magyar vasúti jármű az MDa volt. Most ne menjünk abba bele, hogy az MD-motorkocsik mozdonyok voltak-e, vagy sem. Igény szerint használták akár még tehervonaton is! Ez a sorozat sajnos már tényleg a múlté! Jellegzetes rotyogásuk hiányzik az Alföldről, a dunántúli dombok közül. Egy Bx kocsi mondjuk nem volt a legkényelmesebb, ha csak az ülésre gondolunk, de négytengelyes járműként nagyobb élmény volt benne döcögni, mint egy Bézében. Arról nem is szólva, hogy le lehetett húzni bennük az ablakot! Az Ax kocsik viszont maguk voltak a kényelem netovábbja! A vége felé persze már csak lefokozva, másodosztályúként közlekedtek.

Voltaképpen az Emdék esetében az a csoda, hogy közülük néhány még megérte a MÁV-Startos korszakot. Szerencsére már viszonylag jó minőségű digitális felvételekkel sikerült jó pár vasútbarátnak megörökítenie az MDmotok végjátékát, e sorok írójának azonban kedvesebbek a régebbi karcos diákról készült szkennek vagy a papírképről beolvasott képfájlok. Fogadják szeretettel rövidke összeállításunkat eme két járműtípusról!

A Nyugati pályaudvar és Révkomárom között közlekedő Gerulata nemzetközi gyorsvonat érkezik a delta felől Dorogra. A képre kattintva lapozható galéria nyílik! (fotók: Joó Ferenc)

Sorozatunk következő részében az M41-esekről közlünk majd tíz-húszéves felvételeket.

A sorozat előző részei itt olvashatók

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!