Magyarország második legnépszerűbb dízelmozdonya – így idéztünk két éve kétrészes sorozatunkban az M40-esekről még 2006-ban a nyomtatott Indóházban megjelent cikkekből. Kétségtelen, hogy egyedi megjelenésükkel, Ganz-Jendrassik dízelmotorjuknak köszönhetően ízig-vérig magyar hangzásukkal nagyon sok utas, vasutas és vasútbarát szívébe belopták magukat. Sajnos, egyre kevesebben vannak, bár nemrégiben a MÁV Nosztalgia Kft. felújította a 209-es Púpost, amelyikkel május 12-én az Indóház Lapkiadó Bt. és a MÁV Nosztalgia Kft. szervezésében közlekedő különvonaton a Tapolcán megrendezésre kerülő II. Nemzetközi Ikarus-találkozóra a és vissza lehet utazni. Tavaly pedig a már igen ütött-kopott 408 113-as kapott felfrissítő festést Záhonyban.

Bár kicsit lomhák, a mellékvonali személyvonatok, sőt: anno még a gyorsvonatok élén (ha kellett ketten) kíválóan megállták helyüket az M40-esek. Nem hiányozhattak a Balaton körül, de volt belőlük Dombóváron, Kanizsán, Szombathelyen, Békéscsabán. A mai napig megtalálhatók Záhonyban és Hatvanban, illetve 2001 óta a GySEV-nél is, Sopronban. Sok szép emlékünk fűződhet hozzájuk, amelyet az alábbi képre kattintva felugró galéria fényképei is bizonyítanak.

A másik ilyen emblematikus magyar mozdony a Bobó. Szerencsére negyven belőlük szívátültetést kapott, bár a legrégebben remotorizált M44 401-es is már lassan húsz éve, hogy új Caterpillar gyártmányú dízelmotorral közlekedik. Sajnos viszont a még állományban lévő tizenhét hagyományos és tizenegy 500-as sorozatú M44-es közül egyedül a szegedi illetőségű 448 517 és 448 523 pályaszámú gépek azok, amelyek az idei év elejét úgy érték meg, hogy még nincsenek a fenntartásból kivonva. Az eredetileg mintegy kétszáz mozdonyt számláló sorozat java részét már leselejtezték, legutóbb jó pár mozdonyt a MÁV-Start.

Hagyományos Bobók üzemelnek még egyes magánvasutaknál, jelesen a Kárpát Vasút Kft. már három M44-essel rendelkezik és a CER, a Bobo Kft., az MMV, a Nyír-D-Tech Kft. is megőriztek belőlük jó párat. Ezen kívül Deutz-dízelmotorral remotorizált Bobók vannak a GySEV állományában, sőt az iparvasutak közül a 400-as sorozatú Bobókhoz hasonlóan korszerűsített mozdony üzemel már a MOL-nál is. A prototípus M424-esek a Magyar Vasúttörténeti Park és a MÁV Nosztalgia Kft. járműállományát gyarapítják. A legtöbb Bobó még mindig az iparvasutaknál dolgozik, nagyszámban a MOL-nál, de egy sor kisebb cégnél is (BorsodChem, Holcim, és a többi). Az eredetileg A25 sorozatként ismert ipari gépek mindig is igazi színfoltot jelentettek a magyar vasúti vontatójárművek közt, többféle festésüknek köszönhetően!

Nos, akkor lássuk a múltidéző felvételeket! Az alábbi képre kattintva megtekinthető harminc fotót tartalmazó galériánk.

A 233-as Púpos Lövőn, Sopron-Déli–Szombathely személyvonattal. Sokminden változott azóta: a vonalat, miután a MÁV majdnem bezárta, átvette a GySEV és villamosította. Sopron-Déli sem fogad már utasokat és az M40 233-as sem közlekedik már<br>A képre kattintva lapozható galéria nyílik!<br>(fotók: Joó Ferenc)

Sorozatunk következő részében az M41-esekről közlünk majd tíz-húszéves felvételeket.

A sorozat előző részei itt olvashatók

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!