Ha nyár, akkor utazás, ha utazás: Balaton, ha Balaton, akkor elkerülhetetlen, hogy ne érintkezzünk a vasúttal. A MÁV-Start a nyári időszakra egy sűrűbb menetrendet állított össze, melyet igyekezett a turistaforgalom igényeihez igazítani.

Vonatozni a Balaton partján – legyen szó az északi vagy a déli partról – hangulatos és látványos időtöltés, kellemes utazási élmény. Az északi parton a 29-es vasútvonal Szabadbattyántól egészen Tapolcáig húzódik, érintve a tó partján fekvő településeket. Az egyvágányú és dízelüzemű vonalat 1907-ben kezdték el építeni. A 117 kilométeres vonalnak mindössze egy mellékvonalat terveztek Alsóörs és Veszprém között, ám ezt a 70-es években bezárták, és felszedték a pályát is. A teljes északi parti vasútvonal 19 hónap alatt készült el, az első vonatot pedig 1909 július elsején menesztették. A Keleti pályaudvarról Tapolcára öt óra alatt ért le a gyorsvonat.

A képre kattintva galéria nyílik<br>A külön nem jelölt képeket a szerző készítette<br>(fotó: neodd.hu)

Az északi part leglátványosabb szakaszai kétség kívül a Balatonkenese–Balatonfűzfő és a Badacsony környékén húzódó szakasz. Előbbinél közvetlenül a part mentén halad a pálya, utóbbi pedig természeti kincsei miatt, és a dombok, hegyek miatt látványos, de remek a panoráma Aszófő állomást elhagyva is, ahogy nyugat felé haladunk, remek rálátás nyílik Tihanyra is.

A vonal teherforgalma elenyésző, bár az M7-es autópálya építésének éveiben rengeteg kő- és bazaltszállító tehervonat közlekedett a térségben. A forgalom mostanra azonban csak a személyszállításra szűkült.

A vasútállomás épülete az egykori Meggyespuszta megállóhelyen Alsóörs és Veszprém között<br>(fotó:vasutallomasok.hu)

A balatoni vonalak bejárására ideális megoldás volt a Balaton Mix jegy, mely megkönnyítette túránkat, hiszen az adott napon mindegyik vonatot igénybe vehettünk a tavat körülvevő három vasútvonalon.

Szabadbattyántól Balatonfüredig Desiro motorvonat közlekedett. A Székesfehérvárról 10.21-kor induló személyvonatról bőven akadt fotótéma. Balatonfüredről később Tapolcára, majd onnan Keszthelyre utaztunk, természetesen minden egyes métert tengelyen tettünk meg.

Csörgős személyvonat érkezik Csajág állomásra

A 29-es vasútvonal történetének első és egyik legnagyobb balesete 1914 májusában történt. Ekkor a Balatonfűzfő és Balatonkenese között közlekedő személyvonat egy földcsuszamlás áldozata lett. A laza löszfal megindult a part oldalában, és a tóba sodorta a szerelvényt, ám a jelentős anyagi kár mellett személyi sérülés nem történt.

A pálya másik érzékeny pontja a Badacsony-Tapolca szakasz, illetve a 26-os vonal Tapolca-Balatonederics szakasza volt. Itt ugyanis a laza tőzeges talaj miatt a pálya sokszor megsüllyedt, vetődés keletkezett benne a felújítás előtti időszakokban – olvasható a Moldova György vasúti riportkönyvében.