A VR új váltóáramú Vectronjai megkapták az üzemengedélyt a finn közlekedési hatóságtól, a Trafitól. A széria első nyolc mozdonya már forgalomba is állt Tampere és a Helsinki melletti Vuosaari kikötője között. A Siemens összesen nyolcvan Vectron szállít a finn államvasútnak, az üzlet két szempontból is rekord a Vectronok történetében: ez a típus első széles nyomtávú kivitele, és egyben eddig a legnagyobb darabszámú rendelés. A széria utolsó mozdonya előreláthatólag 2026-ban érkezik meg Finnországba. A típus elterjedésével a hetvenes években a Szovjetunióból beszerzett Sr1-es mozdonyok erőteljesen visszaszorulnak majd, így egy további érdekes vasúti színfolt esik áldozatul az egységesítésnek.

A számos kiegészítő felszerelés vizsgálata és engedélyeztetése céljából 2016 eleje óta öt mozdony esett át a típusvizsgán, amelyet a TSI (Technische Spezifikazionen für Inter­op­er­abil­ität) előírásai szerint hajtottak végre. Ennek során több, eddig nem vizsgált berendezés és tartozék kapta meg a megfelelőségi igazolást, ezek között megemlítendőek a széles nyomtávú forgóvázak, a téli üzemet segítő speciális alkatrészek és a két segéddízelmotor-modul, amelyek a felsővezeték nélküli rövid szakaszokon segítik át a mozdonyt.

Tipikus finn vasútállomáson rongyol át a két Vectron által továbbított tehervonat (fotó: Siemens)

A VR 2014 februárjában rendelte meg a Vectron hibridmozdonyok északi országoknak szánt verzióját. A járművek teljesítménye 6400 kilowatt, legnagyobb sebességük kétszáz kilométer per óra, a nyomtáv 1524 milliméteres. Bár a járművek csak Finnországban fognak közlekedni, mind az egységes európai ETCS-, mind a Finnországban használatos JKV-STM-típusú biztosítóberendezéssel képesek az együttműködésre. Tervezett finn sorozatmegjelölésük Sr3. A sorozat azonban az északi országok közül nem Finnországban debütál: Svédországban és Norvégiában ötven darab közlekedik belőlük.

A mozdonyokat felkészítették az országban várható speciális környezeti hatásokra is, így például a vadon élő, nagytestű állatokkal történő ütközésre, az akár mínusz negyven fokot elérő hőmérsékletre és a mindenhová behatoló finom porhóra. Ennek keretében a tető kétrétegű, üreges kivitelben készült, a homlokfalat pedig megerősítették. A mozdonyok a hagyományos ütközők mellett rendelkeznek központi ütköző- és vonókészülékkel is.

Mivel Finnországban a vasúti teherforgalom nagy részét teszi ki a nyersfa szállítása, a mozdonyokat alkalmassá tették arra, hogy segéd-dízelmotorokkal bejárhassanak a fővonalakról leágazó, a fakitermelő és -feldolgozóhelyeket feltáró, felsővezeték nélküli vágányszakaszokra is. Ezt a felhasználást segíti a beépített tolatási távvezérlési funkció, amely a szerelvényrendezési helyszíneken feleslegessé teszi további tolatómozdonyok használatát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!