Tavaly tavasszal a légitársaságok elsőként reagáltak a nagy lehetőségre, amit az előző amerikai elnök nyitott az Egyesült Államok–Kuba-kapcsolatok normalizálásával, sorra jelentkeztek új járatokkal, versenyeztek a leszállási jogokért, úgy tűnt, visszafordíthatatlanul beindul a szórványos légikapcsolatok után az igazi forgalom a szigetország és az Egyesült Államok között.

Mostanra a helyzet gyökeresen megváltozott, a társaságok sorra vonulnak ki a tavaly még oly ígéretes piacról, legutóbb az Alaska jelentette be, hogy megszünteti a repüléseket, hivatkozva a csökkenő érdeklődésre éppúgy, mint azoknak a feltételeknek a megváltozására, amelyek az amerikai állampolgárok kubai utazására vonatkoznak.

És eléggé világos, hogy az igények csökkenése leginkább az előírások szigorodására vezethető vissza. Trump elnök nyáron Miamiban jelentette be a Kuba-politika változását, és már akkor csökkenni kezdett a járatok telítettsége. Ráadásul az amerikai kormányzat intézkedései után és mellett, a havannai vezetés is kezdte „visszanehezíteni” az utazásokat.

Az Alaska átirányítja más vonalaira a kubai járatokon dolgozó 737-eseit

Az amerikai szigorítás: az Egyesült Államok állampolgárai Kubában nem vehetnek igénybe semmiféle szolgáltatást bizonyos cégektől, hotelektől, áruházaktól, idegenforgalmi vállalatoktól, attól a 180 cégtől, amely a washingtoni kormányzat szerint közvetlenül vagy közvetve a kubai fegyveres erők ellenőrzése alatt állnak. A lista állandóan változik, a Kubába igyekvőknek a legfrissebbhez kell tartaniuk magukat.

A kubai utazási ügynökségek azt hangsúlyozzák, hogy a tiltottakon kívül is van bőven igénybe vehető szálloda és egyéb szolgáltatás, de például a listán szerepelnek azok a régi Havannában lévő szállodák, amiket az amerikai turisták eddig leginkább kedveltek.

A havannai lépés: az Obama-időszakban bevezetett könnyítések után most életbe léptették az új megszorítást, a lényege, hogy megszűnt az eddigi „személyre szóló tanulmányút”, amelynek indokával a társaságok eddig gyakorlatilag bárkit felvehettek az utaslistákra. Az Alaska esetében például a gépre szállók nyolcvan százaléka ilyen alapon válthatott jegyet. Mostantól azonban az amerikai állampolgárok szervezett csoportokban kell, hogy utazzanak. Ez alól csak azok kivételek, akik június 16. előtt váltották meg a jegyüket Kuba felé.

Havanna, Jose Marti repülőtér: kevesebb járat az Egyesült Államok felől

Az eredmény: leállította kubai járatait a Frontier Airlines, a Spirit Airlines, a Silver Airways, vagyis elsősorban a vonalakon üzemelő kisebb társaságok, miközben a Fedex Express a kubai bürokrácia nehézkességére hivatkozva kellett, hogy lemondja járatai egy részét. Az American, a Spirit és a Southwest nem vonult ki a piacról, de csökkentette a repülései gyakoriságát a szigetországba.

Az Alaska utolsó kubai repülése januárban várható, egy évvel a járatának beindítása után. Akkor még viszonylag kevés utasuk volt, aztán tavaszra, nyárra remekül felszökött a gépek töltöttsége, míg aztán ősszel a szigorítások és a hurrikánok együttes hatására radikálisan visszaesett a jegyvásárlások száma.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!