Vissza a Baross térre

Istvánfi Péter   ·   2014.02.03. 19:00
00

A Baross tér 4-es metróhoz kapcsolódó rendezése miatt a 73-as és 76-os trolibuszok végállomása hamarosan a 80-as troli mellé, a Keleti pályaudvar érkezési oldalához kerül át. Az idősebbek talán emlékeznek rá, hogy az ötvenes-hatvanas években innen nem messze volt a végállomása a két viszonylatnak.

A leendő új végállomás rajza<br/>(forrás: Horváth János)

Az 1888-ban megnyitott cinkotai HÉV belső végállomása a Keleti pályaudvar mellett, a Kerepesi úton volt. Miközben a keleti végén folyamatosan bővült a vonal (Gödöllőre, Csömörre, Rákosszentmihályra, illetve egy gigantikus körjárat a Nyugati pályaudvarig), addig a belső végállomás maradt igen szerencsétlen megoldással az egykori Ügető előtt, ahonnan azért elég sokat kellett gyalogolni a Baross térig. A helyzeten némiképp segített, hogy innen indult a 75-ös villamos (Keleti pályaudvar–Március 15. tér), amely így a HÉV-vel érkezőket bevitte a térre.

A romos Keleti Pályaudvar a HÉV-végállomásig vezetett 75-ös villamossal<br/>(fotó: Fortepan)

Szintén az ingaforgalom segítésére itt létesült az 1952-ben indított 73-as trolibuszvonal egyik végállomása (a másik a Marx téren volt). A trolik a Rottenbiller utca–Baross tér (itt üzemi kapcsolat a 74-es viszonylattal)–Kerepesi út útvonalon érték el a végállomást, amelyet a közeli lovardáról csak Tattersallnak nevezett a köznyelv. Három év múlva, a 73-as az Újlipótvárosba járó 76-os trolibusz képében egy társat kapott, ettől kezdve a két viszonylat közösen használta a háromállásos végállomást.

Ziu-5D indult a Tattersall végállomásról, a háttérben a gödöllői HÉV<br/>(forrás: Nagy Zsolt Levente gyűjteménye)

A modern lótenyésztés atyja, Richard Tattersall 1760-ban nyitotta meg lovardáját Londonban. Lovak bértartásával, kiállítások, vásárok szervezésével, lókereskedelemmel foglalkozott, valamint bérlovardát üzemeltetett. Módszerei hamar népszerűek lettek világszerte, így londoni mintára sorra nyíltak meg a lovardák, amelyek rendre mindenhol a Tattersall nevet kapták. Nem volt ez másképp hazánkban sem, ahol a Széchenyi korában fejlődésnek indult hazai lótenyésztés és lósport hazai bölcsője lett a Kerepesi út mentén 1878-ban átadott Tattersall, Nemzeti Lovarda.

 

 

 

 

 

Vázlat az egykori Tattersall végállomás környéki vonalakról

A Baross tér rendezése kapcsán 1968-ban megszűnt a végállomás, a trolik először ideiglenesen a Garay utcába, majd végül a Bethlen Gábor utcába kerültek át. A kieső kapacitás pótlására a rákosszentmiháiy HÉV bement a Baross térig, a 67-es villamos pedig egy rövid ideig a HÉV-végállomásig közlekedett.

A 2-es metró első szakaszának átadása után aztán megszűnt a HÉV-forgalom az Örs vezér tértől befelé. A síneket felszedték, az egykori HÉV-végállomás helyén ma a Kerepesi út városközpont felé tartó sávjai haladnak. A trolivégállomás helyén megnyílt az ország első önkiszolgáló töltőállomása. A hely egyébként a mai napig benzinkútként működik.

73-as trolibusz a Baross téri körforgalomban. Nemsokára hasonló képet készíthetünk, igaz modernebb járművekkel és körforgalom helyett felüljáróval<br/>(fotó: Autó-Motor)

Itt érdemes még megemlíteni a kilenc évvel később, 1979-ben indult 80-as trolibuszt, amely a Kerepesi úton közlekedik, és elhalad az egykori végállomás mellett. A járat egykoron az elődjéhez, a 19-es buszhoz hasonlóan a Kerepesi út–Lóvásár utca–Mosonyi utca–Fiumei út útvonalon közelítette meg a Baross teret. A rendkívül rossz helyen lévő végállomás szintén a 4-es metró építéséhez kapcsolódóan került át 2006-ban a mostani helyére, a pályaudvar érkezési oldalához.

A 80-as régi hurkának utolsó napján 2006-ban<br/>(a szerző fotója)

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek