A járvány által különösen sújtott országban – százezernél is többen fertőződtek meg, a halottak száma pedig bőven 12 ezer felett jár – ugyanis az elmúlt hetekben számos gyár leállította a termelést, ennek hatása pedig most kezd megjelenni a szállítmányozásban: több fuvarozó is a mennyiségek visszaesését jelentette, melynek eredményeként menetrend szerinti tehervonatokat kellett lemondaniuk. Több ipari szereplő szerint ez a hét fordulópont lesz, mivel az olasz kormány múlt heti utasítása értelmében csak a létfontosságú gyártóegységek termelhetnek tovább, a többinek le kell állnia a vírus terjedésének megakadályozása érdekében.

Az Olaszországot érintő nemzetközi vasúti teherfuvarozás eddig a koronavírus-járvány ellenére is zavartalanul folyt, a nem létfontosságú olasz gyárak leállításával azonban hamarosan csökkenni fognak a feladott mennyiségek (illusztráció)

A hollandiai GTS a nem létfontosságú termelés leállításának közvetlen hatásaként az exportmennyiségek csökkenésére számít. Ezek a gyárak most nem vásárolnak alapanyagokat, ami az európai szállítási igények megcsappanásához vezet. Az élelmiszeripar viszont alapvető szektor, így ezek az egységek továbbra is termelhetnek és szállíttathatnak. A körülmények megváltozása miatt a Hupacnál is több tehervonatot kell majd törölni a következő hetekben. A lemondások számát viszont egyik cég sem tudja még pontosan meghatározni, mivel az igények napról napra változnak. Annyi azonban biztos, hogy lesznek járattörlések.

A koronavírus eddig alig volt hatással az Olaszországot érintő nemzetközi vasúti árufuvarozás szállítási mennyiségeire. Sőt, néhány ipari szereplő szerint még egy kicsit nőtt is, mivel a közúti szállítás a szigorú határellenőrzések miatt akadozik. A vírus terjedésével párhuzamosan a logisztikai szektor vezető vállalatai egyre több árut irányítottak át közútról vasútra, hogy csökkentsék a mobilitásukban korlátozott kamionsofőrök miatti kiszolgáltatottságukat. Ez történt az Olaszországot érintő észak–déli szállítási folyosó esetében is.

A GTS jelenleg még hetente 18 tehervonatot közlekedtet Hollandia és Olaszország között, a szerelvények kihasználtsága a múlt héten még majdnem száz százalék volt. Európa más országaiban is tetőzött a vasúti árufuvarozás, a tehervonatok korlátozások nélkül, menetrend szerint haladhatnak. A Rail Cargo Group (RCG) két héttel ezelőtti közleménye alapján az Olaszországba tartó vagy onnan induló intermodális és hagyományos szállítmányok kapacitása a megrendelői igényektől függően bármikor növelhető. Kérdés, hogy az elszállítandó árumennyiség várható csökkenése miatt lesz-e erre szükség – írja a Rail Freight.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!