A „rendezett Brexit” reményének jegyében nyilatkozott a Wizz vezérigazgatója Lutonban a Wizz Air UK beindításának alkalmából. Mint erről portálunk is hírt adott, az új cég első járata azután szállhatott fel Bukarest felé, hogy a Wizz elnyerte az Egyesült Királyság hatóságaitól a légi üzemeltetési engedélyt. Amint a szaksajtó emlékeztet rá, az Unióból való kilépés melletti sikeres népszavazás óta az európai légitársaságok sorra hajtották végre a hasonló lépéseket: az EasyJet Ausztriában vetette meg a lábát, a Norwegian Air UK Londonban, Gatwicken alapított  bázist, a Ryanair UK, Stansted központtal, még nem kapta meg az AOC-t.

A magyar légitársaság az információk szerint 850 millió dollárnyi összeget fektetett be az Egyesült Királyságban induló üzemeltetés érdekében, 2018 végére összesen nyolc vadonatúj A320-assal és 321-essel repül a brit leányvállalat, a tervek szerint nyolc britanniai repülőtérről 74 városba, az évi kiajánlott ülésszám csaknem kilencmillió.

Váradi úgy véli, a Brexit sokkal rendezettebb módon zajlik le majd, mint azt sokan várják, és mint ahogy sokan spekulálnak rá. Az Egyesült Királyság szerinte része maradhat az európai Nyitott Égbolt rendszernek, a kilépés maga pedig eddig csak átmeneti nehézségeket okozott a társaságnak, jelesül a 2016-os referendum után, amikor a döntés meggyengítette a fontot és ennek negatív hatása volt a légitársaság bevételeire. „Ahogy a font magához tért, úgy a növekedési rátánk is” – fogalmazott a Wizz-vezér.

A cég egy másik vezetője, Owain Jones arra emlékeztetett, hogy a Wizz UK felállításához számos más légitársaság nyújtott precedenst, amelyek itteni regisztrációban működtek az Egyesült Királyságon kívüli tulajdonosi körrel, ilyen volt például a (később csődbe ment) Monarch, amely brit társaságnak számított, noha svájci-olasz tulajdonosai voltak.

A szaksajtó azt is megjegyzi, a Wizz lépése és növekedési politikája egybeesik angliai bázisrepülőtere terveivel, Luton a jelenlegi évi 17 millióhoz képest 2050-re már 36–38 millió utast szeretne kiszolgálni, eddigi ugrásszerű fejlődését a britek növekvő utazási igényei mellett Heathrow kapacitásának szűkössége magyarázza.

Ugyanakkor kevesebb, mint egy évvel a 2019 márciusában várható kilépés előtt, az Unió és az Egyesült Királyság között még mindig nem született meg a megállapodás a két fél légiközlekedési rendszeréről, vagyis nincs még ASA, Air Service Agreements, ami a társaságok számára a Nyitott Égbolt rendszere helyett biztosítana szabad mozgást. Váradi is úgy véli, biztosabb egy brit bejegyzésű társaságot működtetni és ezzel megtartani a jelenleg élvezett jogokat. Azonban azt is hozzátette, hogy a Brexit sikeres végrehajtása valamennyi fél érdeke.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!