A híd nem is olyan régi, mint gondolnánk: a századik évforduló ünneplésére még hét évet kell várnunk. Megépítését a Szabadkikötő létrehozása indokolta: a Csepel-szigetre már a millennium évében terveztek egy nagy folyami kikötőt, végül a húszas években indult a beruházás. A híd mai helyén 1924-ben a Gubacsi-zárógát húzódott, amelyen a Pacsirtatelep–Csepel HÉV is közlekedett. A Ráckevei-Dunát mocsárrá változtató gát helyén a HÉV és a nagyvasút részére egy-egy vágányt, továbbá közúti sávot is magában foglaló hidat 1924. december 21-én adták át, a kikötőbe 1928. október 20-án közlekedett az első vonat. Ötven évvel később, 1978-ban megszűnt a Csepelről akkor már csak a Határ útig közlekedő HÉV-járat, vágánya helyén újabb tömegközlekedési sávot alakítottak ki.

A Gubacsi-zárógát a híd helyén (forrás: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada, Budapest 1987)

A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint a híd teljes felújításának tervezett bruttó költsége 9 milliárd 995 millió forint, ebből 6 milliárd 684 milliót európai uniós forrásból finanszíroznak. A projekt gazdája a NIF Zrt., a felújítási pályázatot a CEF (Eurónapi Hálózatfinanszírozási Eszköz) 2016-os kiírására azonnali hatállyal kell benyújtania a nemzeti fejlesztési miniszternek. A szakminiszternek továbbá előterjesztést kell készítenie a szükséges forrásokról, amennyiben az Európai Unió a projektjavaslatot csökkentett műszaki tartalommal, illetve támogatási összeggel finanszírozná.

A híd mai látképe (fotók: Vörös Attila)

A hídon legutóbb 2016 szeptemberében tartottak terhelési próbát, a Szabadkikötő élénkülő teherforgalma miatt szükség lenne a mielőbbi korszerűsítésre. Mivel a pályázat jelenleg előkészítési szakaszban van, a megvalósulás időpontja még kérdéses.

Fontos összekötő kapocs a Szabadkikötő és az országos vasúthálózat között

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!