A szlovák fővárosba most is el lehet jutni Magyarországról vonattal. A Budapestről induló szerelvények a Duna bal partján, Vác, Szob érintésével közlekednek. A menetidő két és háromnegyed óra, azaz ha valaki reggel nyolcra Pozsonyba (Bratislava) szeretne érni, negyed hatkor már a pályaudvaron kell lennie. Lássuk be, ilyen menetrend mellett egy tárgyalásra utazó üzletember inkább autóval megy.

Hat közvetlen és két átszállásos eljutási lehetőség van munkanapokon, hétvégente kettővel kevesebb vonatpár közlekedik. A járatok általában kihasználtak, de mivel nincs alternatíva, ez nem meglepő. Aki Győrből vagy környékéről indulna a szlovák főváros felé, vonattal csak Rajkáig tud utazni. Ráadásul a közvetlen járatok száma igen kevés, legtöbbször át kell szállni Hegyeshalomban. Ez az új menetrendben sem lesz másképp, csupán a vonatok száma lesz kettővel több.

Aki tovább szeretne utazni, Rajkáról jelenleg busszal tud eljutni Pozsonyba. A pozsonyi közlekedési vállalat 2010 októberében indította el 801-es számú autóbuszjáratát. A rajkai vasútállomástól Dunacsúnon (Čunovo), Oroszváron (Rusovce) és Horvátjárfalun (Jarovce) keresztül a Szlovák Nemzeti Színházig közlekedő buszok hétköznap hajnali öt órától este tizenegyig minden óra negyven perckor indulnak. Hétvégén valamivel kevesebb járat közlekedik, a menetidő körülbelül fél óra.

Rajkánál jelenleg csak tehervonatok lépnek be az országba<br>(fotók: a szerző)

Magyarországot és Szlovákiát a kilencvenes évek végéig még hét vasútvonalon kötötték össze személyvonatok. A távolsági vonatokat, de főleg a kishatárforgalmi közlekedést a szlovák fél üzleti okokra hivatkozva nem támogatta, így évekkel ezelőtt a rajkai kilépős vonatok is kikerültek a menetrendből. Azóta többször is szárnyra kaptak különféle híresztelések, találgatások. Utazási igény lenne, és a MÁV-Start is támogatta az elképzelést, de a szlovák vasút műszaki gondokra hivatkozva mindig kihátrált, bárki is volt a kezdeményező.

A vonal huszonöt kilovolt ötven Hertzzel villamosított, így a magyar mozdonyok tudnának közlekedni Szlovákiában, és a szlovák gépek is bejárhatnának hozzánk. A problémát inkább az jelenti, hogy egyfelől a szlovák hálózaton visszatápláló villamos fékezés nem alkalmazható. Másfelől, erre a viszonylatra mindenképpen a motorvonat lenne a gazdaságos választás. A szlovákok műszaki okokra hivatkozva nem engedik be a magyar járműveket, az ő motorvonataik pedig nem alkalmasak a Hegyeshalom és Győr közötti százhatvan kilométer per órás közlekedésre. Így menetrendbe integrálásuk nehezen bár, de megoldható lenne. Ám a szlovák vasút inkább belföldön közlekedteti járműveit.

Magyar motorvonatok Ausztriában. Szlovákiába nem mehetnek be

Győr és Pozsony a régió két jelentős városa, mind lélekszáma, mind ipara, üzleti jelentősége alapján. Ennek ellenére, a két város közti közlekedés gyakorlatilag halott. A Volánbusz Budapest–Győr–Pozsony járatai is lerövidültek januárban, a célállomásuk Rajka lett. A rajkai kishatárforgalmi elképzeléseken túl, évek óta beszélnek róla, hogy visszaállítják a vasúti közlekedést Győr és Pozsony között. Utazási igény minden bizonnyal lenne.

Például a Győrben tanuló szlovák egyetemisták többsége most vagy úgy jár haza, hogy Rajkáig vonatoznak,  ahonnét a pozsonyi busszal mennek tovább, vagy pedig vonattal utaznak Komáromig, ott átsétálnak az Erzsébet hídon Révkomáromba, majd buszra, vonatra szállnak, esetleg taxiba ülnek. És akkor még nem esett szó a két ország között ingázó munkásokról, vagy a vállalati ügyekben utazó üzletemberekről. Pedig a két testvérüzem, a győri Audi és a pozsonyi Volkswagen gyár között is sok autóipari szakember közlekedik, és ez csak egy kiragadott példa. Ezen felül a közvetlen összeköttetéssel a turizmus is minden bizonnyal fellendülne a két város között, hiszen Győr és Pozsony is szép, történelmi városrészekkel rendelkezik, méltó vetélytársai lehetnek Bécsnek, nem csak az adventi időszakban.

A GYSEV októberben vette vagyonkezelésbe a Rajka–Hegyeshalom–Csorna–Porpác–Szombathely vasútvonalat, mely a Győr–Pozsony vonal egy rövid magyarországi szakaszát is magába foglalja. Menetrendváltástól a személyforgalmat is a soproni vasúttársaság bonyolítja. A GYSEV már felvette a kapcsolatot a szlovák féllel annak érdekében, hogy a műszaki akadályokat kiküszöbölhessék, és az engedélyeztetési eljárás korlátait elháríthassák. Lényegében tehát a forgalom felvételéről szólnak a szolgáltatók között zajló tárgyalások.

Győrből indul Sopronba a GYSEV személyvonata. Vajon mikor indul Rajkán át Pozsonyba?

Ha a GYSEV közlekedtet is majd a határon átjáró vonatokat, azok valószínűleg a Szombathelyről induló járatok lesznek. Vagyis a közvetlen Győr–Rajka összeköttetés még mindig nem valósul meg, bár kétségtelenül javulnak az eljutási lehetőségek a két város között. Talán ismét megtörtént egy, immáron sokadik első lépés a forgalom felvétele érdekében. Ha pedig újra Pozsonyig közlekednek majd a személyvonatok, tényleg csak egy kis elhatározás fog hiányozni ahhoz, hogy Győr és Pozsony között vonatozhassunk.