Február 6-áig nem közlekedik a fogaskerekű a Magas-Tátrában

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2020.07.01. 12:00
Zubacska_01
A szlovák személyszállító vasúttársaság tájékoztatása szerint a magas-tátrai fogaskerekű vasút teljeskörű felújítása miatt 2020. július 6. és 2021. február 6. között pótlóbuszok közlekednek a Csorba és Csorbató állomások közötti fogaskerekű helyett. A buszok Csorba állomásról a büfék mögötti parkolóból indulnak (a fogadóépület keleti oldalához közel), Csorbató állomásra pedig ugyancsak a fogadóépület tőszomszédságában található parkolóba érkeznek, s onnan indulnak vissza. A vasúttársaság kéri a tíz főnél nagyobb csoportokat, hogy előre jelezzék utazási szándékukat, hogy gond nélkül elszállíthassák a nagyobb számú csoportokat is a pótlóbuszok.

Ez még csak látványterv, de februárban elvileg már ilyen fogaskerekű áll majd Csorbató állomás peronján (illusztrációk: ZSSK)

A teljeskörű felújítást követően új építésű, Stadler által gyártott szerelvények közlekednek majd a Fogaskerekű Vasúton (Ozubnicová železnica). Öt új hibrid hajtású villamos motorvonat és egy többcélú dízelmozdony is a szerződés tárgyát képezi. A  modernizálás alatt teljesen megújul az öt kilométer hosszú fogaskerekű vasúti pálya sínpárja, valamint Csorba állomáson a fogaskerekű vasút fogadóépülete (emeleti szintje), Mogyorós megállóhely (Tatranský Lieskovec) és Csorbató állomás épülete is. A fogaskerekű pálya felújítása magában foglal öt új váltó kialakítását is, ebből az egyik fogazott sín nélküli lesz. Felújítják a felépítményt és alépítményt egyaránt, teljesen új vízelvezető rendszert alakítanak ki a pálya mentén. Megújulnak a peronok és a világítás is, valamint a turistaösvények átjárói is, továbbá erősítik a támfalakat – mindezt 18,58 millió euróért adómentesen. A felújítási munkákat a Strabag és Swietelsky-Slovakia által alkotott konzorcium végzi.

A vonatok színtervére versenypályázatot is hirdettek

A fogaskerekű új vonatait a GTW-motorvonatplatform alapján építi meg a Stadler. Svájcban és Franciaországban jelenleg is közlekednek ilyen fogaskerekű vonatok. A ZSSK számára nem ismeretlen a középső, dedikált egységben található hajtással tervezett GTW-platform: a keskeny nyomközű villamosvasúton 425-ös sorozatú, a zsolnai ZOS által Stadler-licenc alapján épített villamos szerelvények járnak, a nagyvasúton pedig 840-es sorozatú, dízel-GTW-k közlekednek Poprád térségében.

Csorba állomáson díszeleg a Stadler vonata – még csak a látványterven

Az új, alacsonypadlós fogas-szerelvények légkondicionált utasterében kilencvenegyen találhatnak majd ülőhelyet, kerekesszékkel élők számára további két hely áll majd rendelkezésre. Az utazási élményt – a Magas- és Alacsony-Tátra csodás látványán felül – wifi és korszerű utastájékoztató rendszer fogja fokozni. A tátrai villamosvasútra, karbantartási célokra szánt mozdony villamos- és dízelmeghajtással egyaránt képes lesz üzemelni. A dízelerőforrás megfelel az Euro IIIB emissziós előírásoknak. A járműveket úgy alakítja majd ki a Stadler, hogy azok elé télen hómarót is fel lehessen rögzíteni. A gépeket távirányítással is lehet majd vezérelni. A vezetőfülke természetesen légkondicionált lesz.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek