Prágának is lesz vasúttörténeti múzeuma, nem is akármilyen!

A Masarykovo pályaudvar közelében található, régi karbantartóműhelyt újítják fel és bővítik ki, a tervek szerint 2030-ra.
Új kiállítólétesítménnyel bővülhet az 1908-ban alapított Prágai Nemzeti Műszaki Múzeum (Národní technické muzeum v Praze, NTM), mely Csehország legnagyobb technikatörténeti múzeuma: Vasúti és Villamosmérnöki Múzeumot hoznak létre, melyet a Husitská utcában, a korábbi mozdonyműhelyek helyén alakítanak majd ki egy teljesen új tervezésű és építésű, fedett épületben.
A beruházást eredetileg 1 milliárd 690 millió cseh koronából (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 28 milliárd forintból) tervezték megvalósítani, a várható költségek mára viszont egy kicsivel megugrottak: elérik a bruttó 1 milliárd 890 millió koronát (31 milliárd forintot).

A műszaki múzeumtól elmondták, a műhelyépületek hivatalosan elismert kulturális műemlékeknek számítanak: idén 180 éve, 1845. augusztus 4-én érkezett meg először vonat Prágába, a ma Masarykovo fejpályaudvarként ismert állomásra, ennek állítanak emléket. Az első, hivatalos szertartással köszöntött vonatot pedig ugyanazon év augusztus 20-án fogadták a „dicsőség kapujában”.
Arról is beszámolt az NTM, hogy az új múzeum építészeti terve már elkészült, és a szükséges további területet is kisajátították. A Cseh Műszaki Egyetem (České vysoké učení technické, ČVUT) Építészmérnöki Karával együttműködve olyan megoldásokon dolgoznak, melyekkel csökkenteni lehet az átalakuló létesítmény energiafogyasztását. A koncepciót a Japánban található kiotói vasúti múzeum ihlette.
Az egyik legnagyobb kihívást a főbejárat helyének meghatározása jelentette, de a szomszédos ingatlanok tulajdonosaival folytatott egyeztetéseket követően az NTM úgy döntött, a városközpont felé fog nézni a bejárat.

A kiállítás része lesz Ferenc József osztrák császár, magyar és cseh király személyes szalonkocsija, valamint a cseh vasút történelmében fontos szerepet játszó mozdonyok és személykocsik, megidézve az egyes korszakokat. A kiemelkedő példányok között szerepel két két éve felújított gőzmozdony is: az 1905-ben az osztrák StEG által épített, apró, kéttengelyes, 210.001-es „Serenyi”, valamint az 1873-ban gyártott 411.019-es Conrad Vorlauf – mindkét gép Chomutovban pihent eddig.
A Prague Morning arról ír, a tervek szerint a tárlatot időről időre frissíteni fogják.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!