A bakonyi vonatközlekedés minőségének javulása fontos a jelentős turistaforgalmat kiszolgáló, tavasztól őszig tartó kiemelt időszak miatt is. A szolgáltatási színvonal növelése érdekében a 11-es számú Győr–Veszprém és a 10-es számú Győr–Celldömölk(–Szombathely) vasútvonalakon június 14-étől két felújított Jenbacher-motorvonat (1446/2446 514 és 516 pályaszámmal) közlekedik egyes járatokon. A három megyeszékhelyet is érintő, komfortosabb járműveknek köszönhetően az eddiginél több utasra számít a vasúttársaság, ezáltal csökkenhetnek a dugók Győrben és környékén.

Június 14-étől két felújított Jenbacher-motorkocsi járja felváltva a 10-es és 11-es vonalakat (fotók: MÁV-Start Zrt.)

Az utasok szempontjából jelentős változás, hogy a régi Bz-motorvonatokkal kiadott vagy dízelmozdonnyal vontatott kocsikkal ellentétben a Jenbacherek sokkal jobb utazási komfortot nyújtanak. A motorvonatok kényelmes ülésekkel, árnyékolt ablakokkal rendelkeznek, az utastérben légjavító csökkenti a hőmérsékletet. A negyvenkilenc méter hosszú motorvonat két részből áll, 136 utas találhat ülőhelyet, további nyolcvanan pedig állva utazhatnak, aminek a rövidebb távon utazó kirándulók számára van jelentősége. Az utastér teljes hosszban átjárható, korszerű, környezetbarát, a járműveken zárt rendszerű WC található. A dízelmotor teljesítménye 419 kilowatt. A fékberendezés korszerű, mágneses sínfékkel kiegészített tárcsafékes rendszerű. A Jenbacher engedélyezett legnagyobb sebessége százhúsz kilométer per óra, össztömege nyolcvanhét és fél tonna. Igény esetén akár két szerelvény is összekapcsolható.

A dízel motorvonatok a MÁV-Start és a GYSEV közti kölcsönös járműhasználati megállapodás részeként közlekednek majd, a járművek teljeskörű karbantartását a GYSEV végzi a szombathelyi műhelyében.

A szerelvények 136 kényelmes ülőhelyet kínálnak, a rövidebb utazásokhoz pedig további nyolcvan állóhely is elérhető

Jenbacher-szerelvény először június 14-én, pénteken reggel indult Szombathelyről Celldömölkre. A két szerelvény a következő fordulók szerint fog közlekedni:

  • Az egyik motorkocsi 9 óra 4-kor Szombathelyről Celldömölkre (9037), 11 óra 26-kor Celldömölkről Győrbe (9215), 15 óra 44-kor Győrből Veszprémbe (39516), 19 óra 13-kor Veszprémből Győrbe (39511), 22 óra 38-kor pedig Győrből Bakonyszentlászlóra (39558) indul.
  • A másik 4 óra 9 perckor indul Bakonyszentlászlóról Győrbe (39549), 9 óra 40-kor Győrből Celldömölkre (9232), 16 óra 48-kor Celldömölkről Győrbe (9223), majd 20 óra 40-kor tér vissza Győrből Szombathelyre (9208).
De mi is az a Jenbacher-motorvonat?

Az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) 5147‑es sorozatú prototípus járműve 1986‑ban készült el, a sorozatgyártás 1987-től 1996-ig tartott. A Jenbacher Werke az ÖBB mellett a GYSEV számára is készített motorkocsikat. A GYSEV 1991-1996-között a meglévő egy iker- (5147) és két szóló (5047) motorkocsija mellé az ÖBB-nek gyártott Jenbacher-motorvonatokból is vásárolt és újított fel 2011-ben, közülük két jármű került a MÁV-Starthoz.

* *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!