Tavaly volt a tíz éves évfordulója, hogy először vásárolt külföldről használt buszokat a BKV, azóta több mint 400 ilyen érkezett Budapestre különböző európai városokból. Ezek közül a legöregebbek a Van Hool A300-asok, amiből néhány példány mostanában ünnepelte a huszadik szülinapját, a maradék pár hét múlva fogja. Mondanánk, hogy isten éltesse őket még sokáig, csak hát...

Van Hool A300 „Maca” (fotó: Bohus Dávid)

Az MCA rendszámuk alapján „Maca” becenéven emlegetett típus budapesti pályafutását gyakorlatilag a kezdetek óta nyomon követjük: 2011. júliusában érkeztek meg a fővárosunkba, akkor még az volt a terv, hogy szeptember végéig forgalomba is állítják őket. 2012. április vége lett belőle; körülbelül tíz hónap alatt kicsit kipofozták a tizenhárom buszt; klímát, zárt fülkét, elhúzható ablakokat, új utastájékoztató rendszert kaptak, valamint átfényezték őket sötétkék-szürkére. A BKV szerint ez körülbelül hétmillió forintba került egyenként, ami tulajdonképpen megegyezett a buszok darabonkénti vételárával.

Az évek során tovább tuningolgatták őket: átfújták a karosszériát világoskékre, de az utastér is BKK kompatibilis lett: az ülések Zelika mintázatú huzatot kaptak, a kapaszkodókat pedig szintén kékre színterezték. Pár évvel ezelőtt elkezdődött (majd hamar be is fejeződött) a széria házi felújítása is, ennek keretében az utastéri világítást egy-két buszon ledesre cserélték. A futásteljesítményük már a megvásárlás pillanatában sem volt csekély – mintegy 800 ezer kilométer – a problémát azzal igyekeztek orvosolni, hogy később hat buszba némileg erősebb MAN motort építettek. (Ezek a motorok sem voltak újak; a „donornak” vásárolt AG300-as csuklósokból bontották ki őket.)

A képre kattintva retró galéria nyílik 2011-ből! (fotók: Vörös Attila)

Nem mindegyik A300-as élte meg ezt a szép kort, négy példányt az elmúlt években selejteztek. De arra valószínűleg még várni kell, hogy a maradék is eltűnjön a fővárosból, hiszen tavaly négy de Lijn eredetű A300-ast vásároltak donornak, illetve az új Conectókkal is inkább a problémásabb Mercedes Citaro CNG-ket és idősebb Ikarusokat fog kiváltani a cég.

És hogy így közel nyolc év BKV-s üzem és 1,3 millió megtett kilométer távlatában mennyire váltak be ezek a buszok? Maga a váz szinte elnyűhetetlennek mondható, komolyabb korrózióról vagy törésről, repedésről nem lehet beszélni, meglepően jól bírja a kritikán aluli budapesti utakat. De szinte minden egyébbel van már probléma, amit nagyrészt be lehet tudni koruknak és a magas futásteljesítményüknek. Többször előfordult kisebb-nagyobb motortéri tűz is, viszont a típus Achilles sarkának egyértelműen a kifelé nyíló tolóajtók mondhatók; ezekkel már a kezdetek óta nagyon sok a probléma.

2001-ben még annyira élményszámba ment az első húsz éves busz a BKV-nál, hogy speciális <a href=http://ik435t.freeweb.hu/bpanno/foto/20010121/bpo-103.htm target=_blank>szülinapi dekorban részesítették</a>. Jelenleg százas nagyságrendben futnak húsz év körüli vagy még idősebb buszok a fővárosban, a korelnök harmincnégy éves (fotó: Szigeti Dániel)

A Van Hool A300-asok a maguk húsz évével egyébként nem számítanak kiemelkedően öregnek a BKV flottájában: egy-két éven belül több tucat Van Hool, Volvo és Mercedes csatlakozik majd a klubhoz, a maradék Ikarus pedig csak mosolyog a kis taknyosokon, hiszen (néhány 412-es kivételével) már mindegyik húsz év fölött van. A jelenlegi rangidős az 1986-os gyártású BPO-475 rendszámú Ikarus 280.49 – ami persze a többszöri felújítás nélkül nem élhette volna meg ezt a szép harmincnégy évet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!