A keddi, villanybuszbeszerzésről tartott kelenföldi sajtótájékoztató során az érdeklődők megnézhették, hogyan végszerelik a PKD-Modulo buszokat Kelenföldön.

Az Euro 6-os motorral szerelt, részegységeiből összelegózott (lásd partially knocked down kit) alacsonypadlós autóbuszok első három példánya 2014 tavaszára készült el. A járműveket egyenként 52 millió forintért adta át a szállító, a mátyásföldi Magyar Autóbuszgyártó Kft. – a kit tartalmazza az amerikai Cummins motortól és a Szentgotthárdon gyártott Allison váltótól a ZF hídon át az orosházi síküvegig az összeszerelendőket. A BKV alapvetően a festékkel, az akkumulátorokkal és a gumikkal járul hozzá a járműkompozíció készre szereléséhez – ezek a tételek a háromezer forintos óradíjjal számolt ezer munkaórával egyetemben további cirka négymilliót kóstálnak, így jön ki a PKD-k példányonként 56 milliós ára – írtuk anno.

A kelenföldi garázsban végszerelik a kocsikat (a képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila felvételeiből)

A kedvező tapasztalatok után 2014. júliusában gyorsan lehívták a plusz tizenöt kocsiról szóló opciót is, decemberre pedig a flotta fele már el is készült. Ezek voltak az utolsó Ikarusok, a piaci átrendeződés után, azaz a Mabi megszületésével a PKD-konstrukcióban épülő autóbuszok neve Mabi Modulo M108D lett.

Mert hogy a PKD-biznisz csak most indult be igazán: a 2015-ös év kapásból újabb megrendeléssel indult. Január elején a BKV tíz szóló autóbuszra és öt midibuszra írt ki tendert az előbbinél negyven, a midinél pedig húsz opciós kocsival. Jelenleg is ennek az ötven M108D-nek a példányai épülnek a kelenföldi buszgarázsban.

Az első példányok még Ikarus V127 néven épültek

Fél évvel később újabb PKD-buszbeszerzés rázta fel a buszfanok nyarát. Még 2014 októberében írt ki a BKV 17+3 szóló és 46+4 csuklós autóbusz rendelkezésre tartására* pályázatot. A szóló buszokra csak a Mabi harapott rá, így 2015. júliusában az akkor már nagyjából 70 példányban futó M108D újabb sikert arathatott.

*Ebben a konstrukcióban a kocsik a gyártó tulajdonában maradnak, a bérbeadó a sofőrön kívül mindenről gondoskodik: a járművek fenntartásáról, szervizeléséről, alkatrészellátásáról, sőt, még a takarításról is. A gyártó itt nem a BKV, hanem a Mabi, ezek a buszok teljes egészében Mátyásföldön épülnek.

Bolla Tibor nem szűnő lelkesedéssel mutatja be a megtekintést végző Varga Mihálynak a busz hátsó traktusát

De lesznek csuklós Modulók is. A BKV augusztus végén írt ki tendereket összesen százötven csuklós busz beszerzésére. Hetvenöt buszt normál, hetvenötöt pedig PKD-konstrukcióban szereznek be. Mindkét kiírásnál száz százalékos opciót jelöltek meg, vagyis a közlekedési cég ugyanolyan feltételekkel megduplázhatja a beszerzéseket. A 3-as metró felújításakor nagyon sok csuklós buszra lesz szükség a metrópótláshoz, ehhez feltétlenül kellenek majd az új járművek is a régiek mellett.

A buszokkal kapcsolatban elvárás a dízel meghajtás mellett, hogy teljesen alacsonypadlósak és klimatizáltak legyenek. Legyen legalább huszonkilenc ülőhely, ezek közül legkevesebb nyolchoz fellépő nélkül lehessen eljutni. A teljes befogadóképességnek legalább százharminc főnek kell lennie. Feltétel még az Euro-VI-os dízelmotor is. A kész buszok közül az első tizenötnek az aláírás után fél évvel kell megérkeznie. A hetvenötödik csuklósnak pedig 208 nap múlva.

Az első PKD-csuklósról alig néhány napja láttuk az első fotót.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!