Legyen nagyobb a kedvezményes jegyek választéka, legyen több kerékpárút az ingyenes közösségi közlekedés helyett: Bonn és Essen az ingyenes közösségi közlekedés helyett más eszközökkel venné fel a harcot a magas szénmonoxidterhelés ellen. Kedvezmények kiterjesztése az autóbuszokon és a vasutakon, további kerékpárutak, és kiterjedtebb P+R-rendszer hatékonyabban szolgálná a két város elképzelései szerint a levegőminőség javítását. Az alternatív üzemanyagok és az elektromos meghajtás is szerephez jutna az autóbuszok esetében.

Bonn és Essen két város a kiválasztott öt modelltelepülésből, melyekben a levegőminőség javítását többek között a közösségi közlekedés ingyenessé tételével igyekeznek elérni, ahogy erről már korábban is írtunk. Az elképzelések hátterében az dízelüzemű járművek esetleges betiltása húzódik meg. A héten lejárt a határidő, melyet a német környezetvédelmi minisztérium a további javaslatok beadására adott.

Bonn képviselője szerint a város egy halom újabb ötléettel állt elő, hogy a közúti és kötöttpályás közösségi közélekedést egyszerűbben és olcsóbban lehessen használni. A javaslatok közül kiemelhető a „regionális Bahncard”, amellyel a régióban távolsági vonatokkal együtt az összes közösségi közlekedési eszköz használható lenne. Másik javaslat a „Klimaticket”, mint egész évre szóló bérlet, 365 euróért, azaz naponta egyeurós, mondhatni jelképes használati díjért.

A bonni Stadtbahn egy ráncfelvarrt szerelvénye (forrás: wikipedia)

A lista még harmincöt olyan javaslatot is tartalmaz, amelyeket két éven belül lehet végrehajtani, további huszonöt javaslat megvalósítása pedig még több időt igényel, közöttük a meglévő vonalakon a követés sűrítése, vagy új villamosvonalak építése. Amennyiben a közösségi közlekedés összmobilitásban képviselt részaránya a jelenlegi tizennégy százalékról (milyen rosszul hangzik ez magyar fülnek) húsz százalékra emelhető, negyven százalékkal nő az utasszám a város számításai szerint.

Az esseni lista ennél szerényebb, 31 javaslattal, de ennek is a kedvezmények kiterjesztése képezi az alapját.

A tanulságok magától értetődőek: Az ingyenesség valószínűleg növeli a használók arányát, de csak jelentős bevételkiesés árán, melynek az ellentételezése még egyáltalán nem kidolgozott. A kedvezmények kiterjesztése viszont úgy hozhat új használókat a rendszerbe, hogy a határhaszon-elmélet alapján a bevétel szinten marad, vagy akár még nőhet is. Ehhez természetesen további beruházásokra vban szükség, ez többletkiadások árán az építőiparra és a foglalkoztatottságra is jó hatással lehet, ellentétben az egyszerű ingyenessé-tétellel.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!