Ezzel az Ekol Kft. Magyarországon elsőként valósította meg a közút–vasút modalitások kombinációjának tervezhető, menetrendszerű forgalmát, többszázezer tonnával csökkentve az üvegházhatású gázok kibocsátását. A megoldással a magyarországi gyárak termékei a közúti fuvarozással összemérhető menetidő alatt jutnak el nyugat-európai piacaikra biztonságosan, környezetkímélő módon, gépjárművezetők igénybevétele nélkül.

Fentiekkel összefüggésben Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára a Rail Cargo Terminál-Bilk logisztikai központban az Ekol Logistics Kft. háromezredik pótkocsijának vasúti indításakor a következőképpen fogalmazott: „A vasút a szárazföldi áruszállítás leginkább környezetbarát módja, a többi közlekedési ágnál alacsonyabb az üvegházhatású gáz kibocsátása és hatékonyabb az üzemanyag felhasználása. Az árufuvarozás növekedése a gazdaság, a kereskedelem élénkülésének egyik mércéje, a több mozgó jármű azonban fokozottabb környezetterheléssel, károsanyag-kibocsátással jár. A gazdasági növekedés és a fenntarthatóság szempontjait a környezetkímélő közlekedési módok irányába való elmozdulással lehet összeegyeztetni.”

Mosóczi László elmeneszti az Ekol és az RCH irányvonatát a BILK-ről

Szakértői becslések szerint a különböző árufuvarozási módok hatékonyabb együttműködésével évi mintegy 50 ezer kamionnal lehetne kevesebb a magyar közutakon, miközben az Európai Unió a nagy távolságú vasúti árufuvarozás mintegy harminc százalékos részesedésének elérését tűzte ki célul 2030-ra. Magyarországon a vasúti áruszállítás az uniós átlag körül alakul, megközelíti a húsz százalékot az összes áruszállításon belül. Ugyanakkor a kormány a jelenlegi pénzügyi ciklusban uniós társfinanszírozással mintegy 1000 milliárd forintot fordít a hazai vasúti fejlesztésekre, és a következő költségvetési időszakban is a mostani keretösszeggel megegyező forrást tervez vasúti beruházásokra fordítani.

Kovács Imre, a Rail Cargo csoport igazgatóságának tagja, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke elmondta, a budapesti logisztikai termináljuk a cégcsoport fontos egysége, ahonnan Európa több terminálját el tudják érni. Az elnök felhívta a figyelmet arra, hogy a környezetvédelmi szempontok mellett a vasútnak üzleti alapon is versenyképesnek kell lennie az áruszállításban. Ehhez pedig eszközberuházások kellenek. Nem lehet szó nélkül elmenni Kovács Imre következő megjegyzése mellett, miszerint húsz pályafutása alatt még nem találkozott olyan ügyféllel, aki környezetvédelmi szempontokra hivatkozva terelte volna át közúti teherforgalmát vasútra. És valóban. Miközben a kereskedelmi is marketingmodulok között első helyen szerepel a vasúti teherfuvarozás a közútihoz képest környezetkímélőbb volta, előbbi csak egyetlen módon veheti el a fuvart a kamionoktól: akkor, ha versenyképesebb feltételeket kínál...

Kovács Ákos, az Ekol Kft. ügyvezető igazgatója szerint megrendelőik egyre inkább felismerik a közúti és a vasúti fuvarozás kombinációjának előnyeit, az igények kielégítésére a társaság több beruházást is végrehajtott, például daruzható pótkocsikat vásárolt, és kapacitásokat épített ki Németországban. A Rajna-vidékre, Franciaországba, Hollandiába és Belgiumba irányuló szállítások csaknem háromnegyede már így bonyolódik.

Az 1990-ben alapított török tulajdonú Ekol cég Magyarországon 2013-ban hozta létre az Ekol Logistics Kft.-t, jelenleg 375 dolgozót foglalkoztat, tavalyi árbevétele 16 milliárd forint volt. Az Ekol csoportnak Európa tizenöt országában van érdekeltsége, átfogó logisztikai szolgáltatással foglalkozik és 7500 munkavállalót foglalkoztat. Összesen mintegy egymillió négyzetméternyi disztribúciós üzemi területen tevékenykedik Törökországban, Németországban, Olaszországban, Görögországban, Franciaországban, Ukrajnában, Bosznia-Hercegovinában, Romániában, Magyarországon, Spanyolországban, Lengyelországban, Csehországban, Bulgáriában, Szlovéniában és Svédországban.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!