Mint emlékezhetünk rá, a tavaly december 30-i Nohabos „fogathajtás” félidejében a Kárpát vasút 459 022 pályaszámú, Gunhild becenevű mozdonya lelépett Tapolcáról és a szombathelyi járműjavítóba vette útját. A cél némi karbantartás és egy új fényezés volt, mert egyrészt a tulajdonos a szigetfesztiválos matricázást is csak ideiglenesnek szánta, másrészt a Németországot is megjárt mozdony még Dániában kapott festését is kikezdte az idő foga.

Az a hír járja, hogy a Kárpát Vasút egységesíteni szeretné a mára már meglehetősen tarka flottájának színezetét. Elsőként ugyan a 459 021-es Nohab (becenevén: Ketty) újult meg, de még a 2007-ben egy németországi filmforgatáshoz készített amerikai Santa Fe festést kapta vissza, körben egy nemzeti színű szalaggal. A 628 069-es Szergej viszont már élénkpiros színben futott ki a főműhelyből most egy éve, persze róla sem hiányozhat a piros–fehér–zöld csíkozás. Tulajdonképpen majdnem ugyanilyen sémát kapott Gunhild is, csak árnyalata jobban hajaz az eredeti M61-esek cseresznyepiros fényezésére.

A frissen festett Gunhild a szombathelyi járműjavítóban<br>A képre kattintva lapozható galériánk nyílik!<br>(fotók: Novák András)

A dán pályakotrókat és végzárlámpákat leszámítva első ránézésre mintha egy magyar Nohab jönne velünk szembe, hiszen a csíkozása azokkal megegyezik. A vörös csillag helyett a koronás magyar címert matricázták a kör közepébe, a gép oldalán pedig – a korábban elkészült mozdonyokhoz képest némileg szerényebb kivitelben – megtalálható a nemzeti színű szalag is. Még ha tudjuk is, hogy eredetileg a Dán Államvasutaknak gyártotta a N.o.H. AB ezt a mozdonyt, így már sokkal jobban magunkénak érezhetjük. Remélhetőleg hamarosan forgalomba áll és az anyagoló vonatok mellett talán különvonat(ok) élén is viszont láthatjuk!

Információink szerint a mostani végleges színtervet megelőzte egy másik, ahol a vastag fehér csík alatti rész sötétebb bordó lett volna, az Altmark Rail 1149 pályaszámú mozdonyának festéséhez hasonlóan. Végül a mozdony mégis az egyszerűbb, egyszínű köntöst ölthette magára.

Kérdés, hogy ezek után milyen színvilág köszön majd vissza a jövőben főműhelyi javításon áteső kárpátvasutas gépeken. Jelenleg akad köztük piros, kék és zöld Bobó, kék Szergej és GYSEV színekben közlekedő Bobó és motorkocsi is, no meg a tollakkal kiszegett indián fejdíszről elnevezett Warbonnet-festést viselő Ketty. Biztosan van értelme egységes színezést kitalálni egy cég járműveire, amennyiben az egyedi és megkülönböztető. A mostani MÁV-os Szergej- vagy Nohab-színezet nem ilyen, és ha minden dízelgép egység-pirosban fog úszni a Kárpát Vasútnál, akkor egy érdekes színfolttal lesz kevesebb a magyar vasúton.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!