A Magyar Közlöny legfrissebb, 193. kiadásában jelent meg a passzus: a Magyar Kormány egyetért azzal, hogy a MÁV-Start további huszonegy nagykapacitású motorvonatot rendeljen meg oly módon, hogy azok 2022-ig ütemesen leszállíthatók legyenek. Továbbá jóváhagyja a megrendelés finanszírozásához szükséges 106 milliárd 567 millió 707 ezer 900 forint költségkeretet úgy, hogy „a megelőlegezett forrás a 2021 és 2027 közötti európai uniós programozási időszakban európai uniós források terhére elszámolható legyen”. Hazai forrást csak akkor használnak fel, ha uniós pénz valamilyen okból nem lenne elérhető.

A kormány garanciát ad az eddig megrendelt tizenkilenc KISS-en felüli huszonegy motorvonat finanszírozásához. A legelső kész motorvonatot futópróba közben kapta lencsevégre Quintus Vosman a csehországi Velímben

A vasúttársaság 2017-ben kötött keretmegállapodást a svájci Stadler Raillel összesen legfeljebb negyven kétszintes motorvonat vásárlásáról. Az emeletes szerelvényekből első körben tizenegyre talált összesen 60 milliárd 55 millió forintnyi uniós forrást a MÁV-Start, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programból felhasználható (IKOP) pénzekből. Egy évvel később újabb nyolc vonat beszerzését engedélyezte a kormány, harminckilencmilliárd forintos IKOP-forrásból. A fennmaradó huszonegy szerelvény lehívását a kormány idén hagyta jóvá, a beruházás körülbelül százmilliárd forintos költségéhez a következő, 2021-ben kezdődő EU-s finanszírozási időszak forrásait felhasználva. A MÁV-Start és a Stadler idén szeptemberben írta alá a kontraktust, a pénzre pedig a napokban bólintott rá az ország vezetése.

A teljes KISS-flotta beszerzésével a járművek forgalomba állítását követően már csak korszerű, alacsonypadlós motorvonatok fognak közlekedni Budapest összes elővárosi viszonylatán. A lépés megsüvegelendő, azonban a fejlesztéssel kapcsolatban a VEKE egy lényeges problémára világít rá: mivel a járműbeszerzésre 2027-ig rendelkezésre álló keretet kilencvenhárommilliárd forintban limitálja Brüsszel, addig biztosan nem lehet más járművet EU-s kohéziós alapból vásárolni. Vagyis HÉV-szerelvényekre, villamosokra vagy trolibuszokra már nem lesz kohéziós forrás, a finanszírozást máshogyan kell majd megoldani. A magyarországi nagyvasúti piacnyitás 2023-ra tervezett céldátuma is közeleg, így a MÁV-Start számára is várhatóan ez az utolsó uniós járműbeszerzés addig. Budapest viszont valószínűleg egy dobásból néhány évre kimarad a fejlesztések terén, hiszen a főváros már csak a kohéziós alapot használhatja...

A piros-fehér Flirtök kék-fehérre festéséhez is forrást biztosít a kormány (fotó: Vörös Attila)

A kormány a „MÁV-Start Zrt. gördülőállomány-fejlesztés – egységes szolgáltatási színvonalú járműpark kialakítása” című projekt megvalósításához szükséges forrást is jóváhagyta a 2014 és 2020 közötti IKOP második prioritási keretéből finanszírozva. Ez tulajdonképpen nem más, minthogy egységes megjelentést kaphatnak a Flirtök: az első hatvan, piros-fehér egység is megkaphatja a következő hatvanhárom motorvonaton alkalmazott kék-fehér festést, valamint az utastérben kiépítik a hálózati és USB-csatlakozókat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!