Elkészült a 80c számú, Mezőzombor és Sátoraljaújhely országhatár közötti vonalszakasz villamosításával a kivitelező M-S Konzorcium. A 42,3 kilométeres szakaszt május 21-én, kedden reggel nyolc órakor helyezték huszonötezer voltos feszültség alá. Ettől kezdődően a nyílt vonalon és az állomásokon lévő felsővezetéki áramköröket, táp- és megkerülő vezetékeket, transzformátorokat és kapcsolódó berendezéseket folyamatosan feszültség alatt állónak kell tekinteni. A nagyfeszültségű berendezések megközelítése vagy megérintése az esetek többségében azonnali halált, de legalábbis életveszélyes sérülést, maradandó károsodást okoz, ezért ezek közvetlen vagy bármely tárggyal való megérintése, illetve két méteren belüli megközelítése életveszélyes, ezért szigorúan tilos.

A 246-os Szili lett az első villanygép, ami önerőből végighaladhatott Sátoraljaújhelyig. Béres Mátyás Sárospatakon kapta lencsevégre a történelmi menetet

Villamos mozdonyokat azonban még egy ideig ne keressünk a vonatok élén: a feszültség alá helyezés a villamosítási projekt utolsó fázisainak egyike, a következő napok, hetek során a szakemberek még méréseket és vizsgálatokat végeznek a felsővezetéken. Az úgynevezett melegáramszedős menetek – vagyis egy beüzemelt villamos mozdony már a betáplálást használva végigmegy az összes villamosított vágányon – eredményei alapján határozzák meg a villamos üzem felvételének pontos időpontját. Az első menetre nem is kellett sokat várni, már rögtön 21-én délelőtt útnak indult Miskolcról a 431 246-os Szili. A Csörgők és Szergejek szerepét legfrissebb információink szerint július 2-án vehetik át a villamos mozdonyok.

Arról értesültünk azonban, hogy könnyen elképzelhető, hogy néhány M41-es dízelgép egyelőre még maradni fog az újhelyi oldalban, mivel az északkeleti régió erősen szűkében áll megfelelő üzemkészségű villamos mozdonynak: az eső-kelő Csörgők mellett a Szilik helyzete sem túl rózsás, többek között számos gép sebességét korlátozták műszaki okok miatt nyolcvan kilométer per órában.

Sátoraljaújhely felé a villamos üzem felvételével a menetrend nem változik meg, és belátható időn belül várhatóan nem is fog: a pálya, valamint a jelenlegi menetrendi struktúra adottságai nem teszik lehetővé a komolyabb menetidő-csökkentést. Erre csak a kezdetben 2019 decemberében elindítani tervezett, jelenleg leghamarabb 2020 vagy 2021 végén életbe lépő új menetrendi rendszerrel kerülhet sor. Az új szisztémával a mostani kör-intercityk IC Plusz kategóriába emelődnek, a miskolci IC-k egy részét várhatóan Sátoraljaújhelyig hosszabbítják majd meg, a korábbi gyorsvonati megállások mellett. A hatvani vonal átépítése utánra tervezett órás egri gyorsvonati üzem pedig azt súgja, hogy az újhelyi sebesvonatok valószínűleg búcsúznak, helyettük személyvonatok maradhatnak, kérdés, hogy csak Miskolcig, vagy tovább Füzesabonyig lesznek-e közvetlen járatok. De ez még igencsak a jövő zenéje.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!