A MÁV-Start 2019 végétől tizenegy nagykapacitású motorvonatot állít forgalomba a legforgalmasabb váci és ceglédi vasútvonalakon. A Stadler által gyártott, KISS elnevezésű emeletes jármű első kocsiszekrénye megérkezett a Dunakeszi Járműjavítóba (DJJ), ahol a betétkocsik összeszerelését végzik.

Az új járművek jelentős hazai hozzáadott érték mellett készülhetnek, ugyanis a jelenleg gyártás alatt lévő tizenegy motorvonatból nyolc betétkocsijainak összeszerelését a Stadler és a Dunakeszi Járműjavító Kft. stratégiai együttműködése keretében Dunakeszin végzik. Ezen felül nyolc szerelvény motorkocsijának és betétkocsijának összekapcsolását, illetve az összes jármű üzembe helyezését is a DJJ oldja meg.

Az emeletes szerelvények összesen százharminckét forgóvázát szintén Magyarországon, a Stadler szolnoki forgóváz-revíziós központjában gyártják. Az első három szerelvény, illetve a járművek kocsiszekrényei és a motorkocsik a Stadler emeletes vonatok gyártásáért felelős svájci kompetencia-központjának irányítása alá tartozó minszki üzemben készülnek, Fehéroroszországban.

A Dunakeszi Járműjavítóba érkezett első Kiss-kocsiszekrény fényezése némileg eltér a korábbi színtervektől (fotó: MÁV-Start)

2017 áprilisában összesen negyven nagykapacitású motorvonat beszerzéséről írt alá keretmegállapodást a MÁV-Start Zrt. és a Stadler Bussnang AG. A motorvonatok megvásárlására, azaz eseti szerződések megkötésére és teljesítésére a keretmegállapodás időtartama alatt, annak aláírásától számított nyolc éven belül kerülhet sor. Eddig összesen tizenegy motorvonatot rendelt meg a vasúttársaság az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) 60 milliárd 550 millió forintos forráskeretéből. A kormány ugyan jóváhagyott újabb nyolc KISS-motorvonat vásárlásához szükséges forrást, ezzel egyelőre azonban nem büszkélkedik a vasútársaság.

A MÁV-Start a legnagyobb forgalmú elővárosi vonalakon, Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok között állítja majd forgalomba a KISS-eket 2019 és 2020 során. Az új járműbeszerzésnek köszönhetően ezeken a vonalakon már teljes mértékben modern motorvonatokkal történhet az utasszállítás.

A nagy befogadóképességű, hatszáz ülőhelyes (595 fix és öt lehajtható ülésű), emeletes KISS (Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug) vonatokkal a MÁV-Start új korszakot nyit a személyszállításban. A százhatvan kilométer per óra engedélyezett sebességű járművek rendelkezésre állására kilencvenöt százalék feletti értéket vállal a gyártó. Kényelmükkel a motorvonatok megfelelnek a modern követelményeknek, kiszolgálják a dinamikusan növekvő utasforgalomból, az egyedi szükségletekből eredő igényeket.

Az emeletes motorvonatok üzemeltetési szempontból kivételes rugalmasságot biztosítanak a vasúttársaság számára, ugyanis a járművek a MÁV-Start kötelékében már üzemelő százhuszonhárom, szintén Stadler gyártmányú Flirt motorvonattal szinkronban is üzemeltethetők.

A kétszintes szerelvények a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas utastérrel, wifivel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek majd. A KISS-eken három hagyományos és egy mozgássérült WC lesz, a multifunkciós terek pedig négy kerekesszék, illetve tizenkét kerékpár vagy öt babakocsi szállítására alkalmasak. A kerékpárhelyek száma harminchatra bővíthető, igazodva ezzel a kerékpáros turisztikai szezonban megnövekedett utazási igényekhez.

A motorvonatok a legutóbbi biztonsági szabvány szerint készülnek, továbbá a gyártó ellátja őket az ETCS L2 fedélzeti vonatbefolyásoló rendszerrel is, ami lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon – a pályaparaméterektől függően – a százhatvan kilométer per órás engedélyezett sebesség ténylegesen kihasználható legyen.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!