A vasúttársaság szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye szerint „a MÁV-Start számára kiemelten fontos, hogy utasait egyre magasabb színvonalon legyen képes kiszolgálni”. Ezért közbeszerzési eljárást indított összesen száztizenöt modern, normál nyomtávú, négytengelyes villamos mozdony megvásárlására, keretmegállapodás formájában. Az új gépeknek köszönhetően jelentősen javul majd a nemzetközi és a minőségi távolsági, azaz a főváros és a megyeszékhelyek összeköttetését biztosító vasúti közlekedés szolgáltatási színvonala. A fejlesztésnek köszönhetően lehetővé válik, hogy a MÁV-Start a mai kihívásoknak és a környezetvédelmi követelményeknek megfelelő járműveket szerezzen be. Az első mozdonyok legkorábban 2022 első felében állhatnak forgalomba.

A MÁV legutóbb 2011–2012-ben szerzett be új mozdonyokat, akkor huszonöt Bombardier Traxx állt hadrendbe (fotó: Vörös Attila)

Ebben az évtizedben több vasútvonal számos szakasza épült vagy épül át jelenleg is, többek között a 30a Kelenföld és Székesfehérvár között, a 40a Kelenföld és Pusztaszabolcs között, a 80a Rákos és Hatvan között, a 100-as Szolnok és Debrecen között, valamint a 120-as Szajol és Békéscsaba között. A közeljövőben pedig várhatóan a 80-as vonal is Hatvan és Miskolc között. Ezen pályaszakaszok jó részén három-négy éven belül kiépül a százhatvan kilométer per órás sebesség használatát lehetővé tevő egységes európai vonatbefolyásolási rendszer (ETCS) és a vasúti telekommunikációs rendszer (GSM-R). A nagyobb tempó kihasználásához azonban elengedhetetlen az országos fővonalakon jelenleg általánosnak számító százhúsz kilométer per óránál jóval nagyobb sebesség elérésére képes mozdonyok és kocsik beszerzése – az utóbbi célból épülnek az IC+-kocsik a Szolnoki Járműjavítóban, eddig összesen kilencvenkét kocsit rendelt meg a MÁV-Start.

A belföldi igények kiszolgálása mellett a mozdonyok egy részét nemzetközi vonalakon (többek között Ausztriában, Németországban, Szlovákiában, Szlovéniában, Romániában, Csehországban, Szerbiában, Horvátországban), a betáplálási rendszerek határán gépcsere nélkül közlekedtetné a MÁV-Start, ezért a kiírás alapján alkalmasnak kell lenniük a több áramnemről történő üzemelésre és a kétszázas sebességre. Ennek alapján a kiírás kilencven kétáramnemű (huszonöt kilovolt ötven hertzes és tizenöt kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramú), valamint huszonöt háromáramnemű (az előzőeken felül három kilovoltos egyenáramú rendszert is ismerő) mozdonyra vonatkozik. A gépeknek minimum 5600 kilowatt névleges vontatási teljesítményre és háromszáz kilonewton indító vonóerőre kell képesnek lenniük.

A jelentős mennyiséget jelentő új flotta beszerzésével lehetővé válik a negyven év átlagéletkorú vontatóállomány megújítása. A technika mai színvonalának megfelelő, korszerű, nagy teljesítményű mozdonyokkal elsősorban az elöregedett, 1963 és 1982 között gyártott, 431-es (korábbi V43-as) sorozatú, százhúsz kilométer per órás maximális sebességgel használható villamos mozdonyokat tervezi kiváltani a MÁV-Start. A vasúttársaság legutóbb 2008-ban vásárolt új mozdonyokat: a huszonöt korszerű Bombardier Traxx villanygép 2011–2012-ben állt hadrendbe.

A GYSEV-nél már tíznél is több Siemens Vectron dolgozik. Néhány éven belül a MÁV-Start flottájában is megjelenik a típus? (fotó: Csanádi Sándor)

Az ajánlatok értékelése során gyakorlatilag csak a kért ár számít, az elérhető hatszázhúsz pontból hatszázat visz. Eredményes eljárás esetén a szerződés megkötése 2020 végére várható, az első új mozdonyok legkorábban 2022-ben állhatnak forgalomba. A keretszerződés teljes időtartama az aláírástól számított kilencvenhat hónap, azaz nyolc év. A tervek szerint a jelenlegi árak mellett körülbelül 150-200 milliárd forint értékű beruházást hitelből finanszírozza a vasúttársaság, mivel a 2021–2027 közötti uniós támogatási időszak járműbeszerzésre rendelkezésre álló forráskeretét várhatóan teljesen ki fogja meríteni a negyvenből fennmaradó huszonegy Stadler KISS emeletes motorvonat megvásárlása. A finanszírozáshoz is közbeszerzést írnak majd ki.

A szóba jöhető mozdonytípusok között leginkább a Bombardier újgenerációs Traxx3-asa – ebből azonban eddig még nem rendeltek kétszázas tempóra képes verziót –, valamint a Siemens Vectronja esélyes. Mi egyáltalán nem lennének meglepve, ha az utóbbira esne a választás… Már csak azért sem, mert a GYSEV flottájában is dolgozik már belőlük kilenc saját, plusz négy bérelt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!