A brit pilótaszövetség, a BALPA megszavaztatta tagjait, és ennek eredményeként sztrájkot helyezett kilátásba először két napra augusztus 22-23-án, majd szeptember elején már három napra szólna a munkabeszüntetés másodikától negyedikéig. A szavazók nyolcvan százaléka értett egyet a sztrájkfenyegetéssel. A konfliktus a nyugdíjak és a biztosítások mellett a BALPA megfogalmazása szerint az „átlátható” fizetési szerkezet körül forog, mindeme kérdésekben a pilótaszervezet eddig hiába várt a légitársaság konkrét ajánlatára.

A Ryanair azzal utasítja el a sztrájkfenyegetést, hogy a szavazáson a cég brit pilótáinak csak 36 százaléka vett részt és 28 százaléka voksolt az akció mellett. A BALPA nem rendelkezik jelentős támogatottsággal abban, hogy megzavarják az utazók üdülését, fogalmaz a társaság közleménye, utalva arra, hogy a pilótaszövetség a lehető legturbulensebb időszakban áll elő a követeléseivel, amikor amúgy is pilóták veszíthetik el állásukat a 737 MAX átadásai és a Brexit okozta bizonytalanság közepette.

A spanyol SEPLA 100 pilóta kilátásba helyezett elbocsájtása miatt döntött a sztrájk mellett, akiket Las Palmas, Tenerife és Girona bázisról építene le a társaság. A Flightglobal összefoglalója szerint a pilótaszervezetnek évek óta tart a vitája a munkaadóval a pilóták alkalmazásának körülményei miatt, és azzal vádolja a céget, hogy szándékosan húzza a tárgyalásokat, mert valójában nem akar megállapodni, ehhez jön még a váratlan leépítés.

Hasonló forgatókönyv szerint zajlik a munkakonfliktus a Ryanair „őshazájában”, Írországban is. Az ottani pilótaszervezet, a Forsa 94 százalékos támogatottságot mutatott fel a napokban lezajlott szavazás után a munkabeszüntetés dolgában, amelyet attól tett függővé, hogy a társaság augusztus 12-ig hajlandó-e megállapodni. A követelés itt úgy szól, hogy a cég az iparági normák szerint alakítsa a fizetéseket.

A Ryanair közvetlenül foglalkoztatott pilótái a légiközlekedési szektorban versenyképes béreket akarnak „attól a társaságtól, amely tavaly egészéges, egymilliárd eurónyi profitot termelt” – hangzik a Forsa közleménye. (Igaz, ehhez hozzá kell tenni, hogy a Ryanair negyedévi profitjelentése július végén 21 százalékos esést mutatott, és az éves előrejelzés is csökkenő nyereségről szólt.)

A Ryanair válasza itt is ugyanazon a két szálon fut: az egyik, hogy „csalódott”, amiért a szervezet megzavarná az üdülni vágyók terveit, illetve hogy szerinte valójában az ír Ryanair-pilótáknak csak hatvan százaléka vett részt a szavazáson, és csak 25 százaléka voksolt a sztrájk mellett.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!