Superjet-problémák az Aeroflotnál

iho/repülés   ·   2019.05.10. 09:00
szuperjet_pentek0

Ez azért is érdekes lépés, mert az orosz légitársaság üzemelteti a legnagyobb Superjet-flottát a világon, 50 gép viseli a cég színeit és további száz példányt rendeltek meg 2018-ban.

Mint az orosz sajtó jeles képviselői kiszúrták, az légitársaság indoklás nélkül törölte május kilencedikén a Seremetyevóról induló asztrahányi, krasznodari, nyizsnyij novgorodi, orenburgi, rosztov-on-doni, szamarai, szaratovi, tyumeni, uljanovszki, ufai, mineralneje vodii, és a tallinni járatát. Ezekben a betervezett géptípus, a Szuhoj Superjet volt a közös nevező. Az Aeroflot nem kívánta kommentálni az értesüléseket. Igaz, valóban lehetséges az is, hogy egyszerűen a típus üzemeltetése jár ilyen meghibásodási arányokkal, hiszen előző nap szintén legalább tíz járatot kellett törölni vagy több órával késleltetni, műszaki okok miatt. Ez szintén az ötven gépes flotta jelentős részének mondható.

Eközben már 200 ezer fölött jár a Szuhoj Superjetek leállítását követelő, orosz nyelvű online petíció aláírásainak száma. A szövetségi légügyi bizottság (MAK) és a közlekedési minisztérium azonban jelenleg is azon az állásponton van, hogy a katasztrófával kapcsolatos, eddig begyűjtött információk szerint a gép maga biztonságos, a flotta leállítására sem Oroszországban, sem a külföldi üzemeltetőknél nincs szükség. A gép roncsai közül kiemelt fedélzeti hangrögzítő jó állapotban került elő, az adatrögzítőt viszont a heves égés miatt igen intenzív hőterhelés érte, ezért szétszedik, hogy a memóriamodulokból kinyerjék az ott tárolt, a katasztrófa kiderítéséhez igen fontos adatokat.

Az Interfaksz hírügynökség közben részleteket közölt az Aeroflot diszpécserei és a szerencsétlenül járt SU1492-es járat pilótáinak kommunikációjából. Ezek szerint a hajózók nem villámcsapást jelentettek, csupán azt, hogy komoly meghibásodás lépett fel a repülőgép elektromos rendszerében, melynek eredményeként a rádiózás lehetetlenné vált és a gép irányítását teljesen manuálisan, a fedélzeti számítógépes rendszerek nyújtotta védelem vagy segítség nélkül kell végezniük (direct law-mód).

Május hatodikán az orosz szövetségi légügyi hatóság, a Roszaviácija viszont azt közölte, hogy a repülőgépet 2100 méteres (6900 láb) magasságban statikus atmoszférikus kisülés, azaz villámcsapás érte és ezután döntöttek a pilóták a visszatérés és a kényszerleszállás mellett.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek