Az ünnepek a világon szinte mindenütt az utazási igények viharos növekedésével járnak, ehhez képest érthető, ha a szakszervezeteknek megvannak a maguk „függő ügyei”, hatásosnak látszik, hogy mondjuk épp a karácsonyi forgalmat fenyegessék követeléseik teljesítése érdekében. Ez ügyben jó és rossz hírek egyaránt keringenek az iparágban.

Először a sokakat érintő jó hír: a brit repülőtéri kiszolgálók, poggyászkezelők és rakodók, teherszállítmányokkal foglalkozók sztrájkfelhívást a lassan egy hete tartó bizonytalanság után visszavonta a szakszervezet. A munkabeszüntetés december 23-án és 24-én lett volna tizennyolc repülőtéren szerte az Egyesült Királyságban, és alaposan bezavarta volna az ünnep miatt repülő százezreket, de végül a legnagyobb britanniai kiszolgáló cég, a Swissport új ajánlattal állt elő, amit a Unite unió most bocsát szavazásra, de feltehetően legalábbis a halasztásra elég lesz.

A szakszervezet szerint a tagjaik csak minimálisan kaptak többet, mint az Egyesült Királyság hivatalos minimálbére.

Ugyanakkor még nem született megoldás a British Airways kabinszemélyzetét is tömörítő szervezet és a társaság vezetése közti bérvitában, aminek az a lényege, hogy a 2010 óta belépett alkalmazottaknak aránytalanul alacsonyabbak a béreik a korábban szolgálatba lépőkhöz képest. A Unite azzal érvel, hogy tavaly a légitársaság, pontosabban az IAG-csoport komoly profitot termelt, ebből kellene az egyenlő bánásmód elve szerint bérezni.

A BA vezetése jelezte, ez a munkabeszüntetés nem lesz hatással a menetrendre. A cégnek a hét végén volt elég ideje kidolgozni a terveket arra, hogyan tartsa fenn a forgalmat gyakorlatilag érintetlenül.

Máshol azonban még komoly a veszélye a járatok kiesésének. A Virgin Atlantic pilótáinak szervezete, a Professional Pilot’s Union december 23-ára tervezi a munkabeszüntetést. Ez ügyben még a múlt hét végén szavazott a tagság, ráadásul meglehetősen magas, 88,6 százalékban a sztrájk mellett. A Virgin Atlantic vezetése a Britishéhez hasonlóan azt mondja, a munkabeszüntetés nem fogja érinteni a járatokat.

A Csatorna túloldalán azonban az Air France–KLM diszkont leányvállalata, a Transavia France pilótái terveznek munkabeszüntetést: ők is egy nappal Szenteste előtt, december 23-án kezdenék a leállást, ami tartana egészen december 26-áig. A sztrájk kiterjedéséről és az érintett járatokról péntekig közöl részleteket a légitársaság.

Máris zavarokat okoz az óriási ország légiközlekedésében, elsősorban a belső forgalomban Nigéria legnagyobb légitársaságának leállása: az Arik Air napi száz  belföldi és nemzetközi járatot kellett, hogy lemondjon, mert az alkalmazottak többsége a ki nem fizetett bérek miatt nem hajlandó tovább dolgozni. Ez esetben azonban más súlyos gondok is közrejátszanak: Afrika legnagyobb gazdasága az alacsony olajárak és az emiatt elmaradó bevételek miatt roskadozik, hiány van a külföldi devizákban, kevés az üzemanyag, é sok külföldi légitársaság is már napok óta nem repül Nigériába.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!